Predikant kritisch over andere kerken

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Ik heb er moeite mee dat onze predikant tijdens de dienst vaak een andere kerk afkraakt over hun coronabeleid. Bij ons gaat iedereen naar de kerk. Ook op het avondmaal in andere kerken heeft hij veel kritiek. Vooral als er veel mensen aan gaan. Hoe moet ik hier mee om gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ondanks dat ik moeite heb met jouw vraag, wil ik toch proberen een antwoord te geven. De opdracht van een predikant is om Gods Woord te verkondigen en niet om op welke wijze dan ook een andere kerk af te kraken. De preekstoel is geen steekstoel.

Omdat ik niet weet hoe een en ander bij jullie plaatsvindt, is het moeilijk om op de juiste wijze te reageren. Trouwens het coronabeleid is nu bijna voorbij. Wat bedoel je: bij ons gaat iedereen naar de kerk?

Het avondmaal is een strikt persoonlijke zaak, wij oordelen niet over het hart. Wie bepaalt of er te veel of te weinig aangaan? Hoe moet jij daarmee omgaan? Allereerst niet om in het openbaar daar een vraag over te stellen. Gelukkig noem je geen kerkverband of een naam van de predikant. Mijn vraag aan jou is: heb je dat met de dominee zelf besproken? Dat is de kerkelijke weg. Dan had je wellicht al een antwoord op je vraag gehad. Of durfde je het niet? In het algemeen deze vraag lanceren is natuurlijk erg gemakkelijk. Laat het duidelijk zijn dat ik het afkeur dat een predikant in de eredienst anderen afkraak, maar het zou jou sieren omdat eerlijk met hem te bespreken.

Wat is nodig om onbevangen te luisteren en niet kritisch onder het Woord te zitten? Bid voor de dominee, de kerkenraad en voor de hele gemeente. Vergeet jezelf niet. Hopelijk kun je hier iets mee.
De Heere zij jou in alles goed en nabij.

Met een hartelijke groet,
B. S. van Groningen