Gristus of kristus

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Het woordje Christus wordt uitgesproken als "gristus" en als "kristus". Wat is de achtergrond van deze verschillende uitspraak? Soms dacht ik wel eens dat Christus met een G alleen in de behoudende richting van de kerk werd toegepast, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Ik ben reuze benieuwd waar het verschil vandaan komt.

Antwoord

Beste mensen,

Bedankt voor de vraag. Christus is Jezus' ambtsnaam. In het grieks (fonetisch) geschreven: Grèstos. Dat betekent gezalfde, namelijk door God met de Heilige Geest. Van eeuwigheid af en ook in de tijd, namelijk bij Jezus' doop in de Jordaan. In het oude Grieks (waarin het Nieuwe Testament is geschreven) wordt de Ch als g- klank uitgesproken. Tegenwoordig klinkt die ch ook als een k. Dat is de ontwikkeling die een (spreek)-taal doormaakt. Het woord chronisch-ziek wordt tegenwoordig ook gezegd als kronisch-ziek. Het boek Kronieken is ontstaan uit chronikels. Daar dus dezelfde ontwikkeling. Nu is Christus een (ambts)naam. Die uitspreken als Kristus hoeft niet verkeerd te zijn. Dat is een kwestie van gevoel. Als het hart oprecht is voor de Heere dan wordt de naam Christus als Kristus ook eerbiedig uitgesproken.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de g-klank in het uitspreken van Jezus' ambtsnaam. Maar dat is ook een overweging van geloofsgevoel.

Met hartelijke zegengroet,
Ds. H. H. Klomp