Omdat ik mijzelf te dik vond/vind ben ik ongeveer zes jaar geleden begonnen met ...

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Omdat ik mijzelf te dik vond/vind ben ik ongeveer zes jaar geleden begonnen met overgeven. Ik doe dat nu nog gemiddeld een keer per dag. Dit is iets wat bij mij is gaan horen en ik kan niet zonder. Alleen op mijn werk doe ik het niet omdat ik bang ben dat iemand het ontdekt. Nu vraag ik mij wel eens af, is het mogelijk dat ik dit nog eens afleer? Het is toch geen ziekte, maar één keer per dag?

Antwoord

Overgeven om af te vallen is niet de normaal gepropageerde aanpak, maar een activiteit die doet denken aan, dan wel extremer, anorexia nervosa of wel een gedragsprobleem gekoppeld aan een identiteitsproblematiek. Zo heftig is het bij jou, denk ik, niet. Maar het overgeven is wel een gewoonte geworden, zoals je zelf ook aangeeft. Een gewoonte die je zelf niet als normaal ervaart, gezien het feit dat je het b.v. niet doet op je werk. En hoewel het geen ziekte is -je wordt er niet slechter van lichamelijk- zit het je toch wel als een afwijkend gedragselement in de weg. Daarom zou ik er voor gaan om er vanaf te komen. Dat moet kunnen lukken aangezien het je ook al lukt in je werksituatie. Hoe, dat is per persoon verschillend en ook per regio qua mogelijkheden. Mijn advies is om het eens met je huisarts te bespreken.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

psychologie