Theologie studeren zonder Grieks en Latijn

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag theologie gaan studeren. Ik heb alleen geen Grieks en Latijn, is dat een probleem, of kan ik beter wat anders opzoeken dan? En moet je als je bijv. in Apeldoorn gestudeerd hebt ook in de Christelijke Gereformeerde Kerk predikant worden of kan je dat dan ook in bijv. de PKN of Hersteld Hervormde Kerk?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt een aantal interessante vragen. Ik wil proberen erop in te gaan.

Het eerste wat je schrijft, is dat je graag theologie wilt gaan studeren. Mijn vraag daarbij is: waarom wil je dat graag? Ik denk dat van het antwoord op deze vraag de beantwoording van je vragen afhangt. Als je theologie wilt gaan studeren, omdat je voelt dat God je roept tot het ambt van predikant, is dat wat anders dan dat je graag theologie wilt gaan studeren, omdat je het een mooie studie vindt of omdat je ergens anders met die studie wat wilt gaan doen (geestelijke verzorging, godsdienstleraar).

Als je voelt dat God je roept tot het ambt van predikant, kun je m.i. het beste gaan studeren aan het instituut dat je kerkverband daarvoor heeft. Dan zit je gelijk op de goede plaats en heb je de beste ingang in je kerkverband.

Aan de Theologische Universiteit te Apeldoorn kun je alleen studeren als je Grieks en Latijn hebt gedaan. Dat kun je op het gymnasium doen, of in de vooropleiding die 'Apeldoorn' samen met de universiteit van de Geref. Kerk Vrijgemaakt geeft. Heb je die vooropleiding met goed gevolg afgelegd, dan kun je in Apeldoorn de theologische studie gaan volgen. Die duurt ongeveer zes jaar. Als alles goed verloopt, ben je dan doctorandus in de theologie.

Ik kan je 'Apeldoorn' van harte aanbevelen. Ik heb er zelf met heel veel genoegen gestudeerd. Het is een echt reformatorische universiteit met heel fijne hoogleraren en docenten. Ook de sfeer is er goed. Het is niet zo dat als je in 'Apeldoorn' hebt gestudeerd, ook predikant moet worden van de Chr. Geref. Kerken. De universiteit staat ook open voor niet leden van de Chr. Geref. Kerken.

Als je na 'Apeldoorn' in een ander kerkverband predikant wilt worden, moet je aan de opleiding van dat kerkverband nog wel een aanvullende opleiding volgen. Dus deze route duurt dan langer. Vandaar mijn advies: ga gelijk studeren aan de opleiding van je kerkverband. Tenzij de opleiding in Apeldoorn je zo boeiend lijkt, dat je er graag meer tijd voor over hebt.

Ik hoop dat ik je vragen op een duidelijke manier hebt beantwoord. Wijsheid en Gods zegen toegewenst bij het zoeken naar Zijn weg in je leven!

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

Theologie studeren