In een preek hoorde ik dat er verschil is tussen overtuiging (door de Heilige Ge...

Ds. M. M. van Campen / Geen reacties

Vraag

In een preek hoorde ik dat er verschil is tussen overtuiging (door de Heilige Geest) en ontdekking. Ik kon de uitleg niet goed volgen. Kan iemand mij het verschil uitleggen?

Antwoord

Het is een vuistregel om zo dicht mogelijk bij het bijbels spraakgebruik te blijven. We moeten geen dingen gaan onderscheiden die de Bijbel ons niet leert. Nu spreekt Gods Woord wel duidelijk van de overtuiging van de Heilige Geest (Johannes 16:8), maar een verschil tussen overtuiging en ontdekking van de Geest is er bij mijn weten niet. Ik lees wel in Psalm 119:18 een gebed: “Ontdek mijn ogen dat ik aanschouwe de wonderen van Uw wet”. Maar dit wordt niet letterlijk in verband met de Heilige Geest gebracht.

We lezen verder in de profeten Jesaja en Jeremia en Ezechiel met name dat God de boosheid en schande en dwaasheid ontdekt bij Zijn vólk! God legt de zonde tegen Hem en de naaste (de 1e en 2e tafel van de wet) bloot bij degenen die de zijnen zijn. En dat was in het Oude Testament het volk Israel.

In Joh16:8 gaat het meer om de overtuigende werking van Gods Geest wat betreft de wéreld: “Hij zal de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel. Van zonde omdat zij in Mij niet geloven...”.

De Heilige Geest zal door de prediking van het evangelie en door Zijn werking in het hart  het overtuigend bewijs leveren (aan de kaak stellen) van de zonde van het ongeloof . Zij heeft Jezus als de ware Messias verworpen en als een goddeloze gedood. De Heilige Geest máákt geen schuld, maar tóónt onze schuld tegenover de Heere. Hij haalt de sluier van ons hart weg en laat je zien tegen wie je gezondigd hebt. Vooral tegen Christus! (‘’omdat zij in Mij niet geloven”). De doelbewuste verwerping van de aangeboden Zaligmaker. Dat we ons nog nooit in Zijn uitgebreide armen hebben laten vallen, we achten Zijn bloed alsof het vuil stof is en stappen er overheen. We duwen Christus aan de kant en laten Hem buiten aan de deur staan.

De zonde tegen Gods wet is vreselijk erg, maar mijn geweten kan dat ook enigszins al aan mij bekend maken. Maar zonde tegen Gods Zoon is allerverschrikkelijkst. En dat voelen we in het algemeen het minst! Daarvan overtuigt mij de Geest en dat wordt mijn hoofdzonde! Mijn geweten klaagt me aan als ik iemand dood, of lieg of steel, maar van het ongeloof in Jezus Christus, die zonde wordt vaak het laatst gekend en is toch de grootste en gruwelijkste zonde. Het is het werk van de Geest om je juist dat te doen voelen. We noemen dit dan ook een evangelische overtuiging. O, dat niet willen geloven in de getrouwe en gewillige Heiland der heidenen, Verlosser der volken en Zaligmaker van zondaars. Dat stelt Gods Geest aan de kaak en dat geeft een diep berouw en smart in mijn hart.

Maar de heilige Geest doet geen half werk, Hij zal  je ook overtuigen van gerechtigheid  (Joh 16:10), namelijk  de gerechtigheid van Christus verworven door Zijn bloed en aangeboden in het evangelie juist voor zondaars.

En vervolgens overtuigt Gods Geest van oordeel (Joh 16:11) namelijk dat de satan geoordeeld is. Niet mijn oordeel, maar het oordeel over de aartsvijand, de duivel. Hij is gevonnist en kan de gelovige zondaar nooit meer scheiden van de liefde van God in Christus, wat een troost!

DUS: Als de Geest je overtuigt van zonde, dan dringt diezelfde Geest je ook met die zonde tot Christus te gaan. Hij zal Mij verheerlijken namelijk als de Zaligmaker van zelfs de grootste der zondaars (Joh16:14). En dan mag je weten dat Christus jouw gerechtigheid voor God is en dat de satan het nooit meer kan winnen.

De Geest overtuigt van: [1] zonde tegen Christus [2] gerechtigheid in Christus [3] oordeel (van de satan) door Christus.

Ds. M. M. van Campen
In een preek hoorde ik dat er verschil is tussen overtuiging (door de Heilige Geest) en ontdekking. Ik kon de uitleg niet goed volgen. Kan iemand mij het verschil uitleggen?

Antwoord: Het is een vuistregel om zo dicht mogelijk bij het bijbels spraakgebruik te blijven. We moeten geen dingen gaan onderscheiden die de Bijbel ons niet leert. Nu spreekt Gods Woord wel duidelijk van de overtuiging van de Heilige Geest (Johannes 16:8), maar een verschil tussen overtuiging en ontdekking van de Geest is er bij mijn weten niet. Ik lees wel in Psalm 119:18 een gebed: “Ontdek mijn ogen dat ik aanschouwe de wonderen van Uw wet”. Maar dit wordt niet letterlijk in verband met de Heilige Geest gebracht.

We lezen verder in de profeten Jesaja en Jeremia en Ezechiel met name dat God de boosheid en schande en dwaasheid ontdekt bij Zijn vólk! God legt de zonde tegen Hem en de naaste (de 1e en 2e tafel van de wet) bloot bij degenen die de zijnen zijn. En dat was in het Oude Testament het volk Israel.

In Joh16:8 gaat het meer om de overtuigende werking van Gods Geest wat betreft de wéreld: “Hij zal de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel. Van zonde omdat zij in Mij niet geloven...”.

De Heilige Geest zal door de prediking van het evangelie en door Zijn werking in het hart  het overtuigend bewijs leveren (aan de kaak stellen) van de zonde van het ongeloof . Zij heeft Jezus als de ware Messias verworpen en als een goddeloze gedood. De Heilige Geest máákt geen schuld, maar tóónt onze schuld tegenover de Heere. Hij haalt de sluier van ons hart weg en laat je zien tegen wie je gezondigd hebt. Vooral tegen Christus! (‘’omdat zij in Mij niet geloven”). De doelbewuste verwerping van de aangeboden Zaligmaker. Dat we ons nog nooit in Zijn uitgebreide armen hebben laten vallen, we achten Zijn bloed alsof het vuil stof is en stappen er overheen. We duwen Christus aan de kant en laten Hem buiten aan de deur staan.

De zonde tegen Gods wet is vreselijk erg, maar mijn geweten kan dat ook enigszins al aan mij bekend maken. Maar zonde tegen Gods Zoon is allerverschrikkelijkst. En dat voelen we in het algemeen het minst! Daarvan overtuigt mij de Geest en dat wordt mijn hoofdzonde! Mijn geweten klaagt me aan als ik iemand dood, of lieg of steel, maar van het ongeloof in Jezus Christus, die zonde wordt vaak het laatst gekend en is toch de grootste en gruwelijkste zonde. Het is het werk van de Geest om je juist dat te doen voelen. We noemen dit dan ook een evangelische overtuiging. O, dat niet willen geloven in de getrouwe en gewillige Heiland der heidenen, Verlosser der volken en Zaligmaker van zondaars. Dat stelt Gods Geest aan de kaak en dat geeft een diep berouw en smart in mijn hart.

Maar de heilige Geest doet geen half werk, Hij zal  je ook overtuigen van gerechtigheid  (Joh 16:10), namelijk  de gerechtigheid van Christus verworven door Zijn bloed en aangeboden in het evangelie juist voor zondaars.

En vervolgens overtuigt Gods Geest van oordeel (Joh 16:11) namelijk dat de satan geoordeeld is. Niet mijn oordeel, maar het oordeel over de aartsvijand, de duivel. Hij is gevonnist en kan de gelovige zondaar nooit meer scheiden van de liefde van God in Christus, wat een troost!

DUS: Als de Geest je overtuigt van zonde, dan dringt diezelfde Geest je ook met die zonde tot Christus te gaan. Hij zal Mij verheerlijken namelijk als de Zaligmaker van zelfs de grootste der zondaars (Joh16:14). En dan mag je weten dat Christus jouw gerechtigheid voor God is en dat de satan het nooit meer kan winnen.

De Geest overtuigt van: [1] zonde tegen Christus [2] gerechtigheid in Christus [3] oordeel (van de satan) door Christus.

Ds. M. M. van Campen