Christus deels kennen

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

13-12-2003, 00:00

Vraag

1. Ik voel me altijd onbehagelijk als mensen het erover hebben dat ze Christus wel kennen als Profeet, maar niet als Priester, ofwel dat ze wel Zijn Persoon kennen maar niet Zijn werk (of precies andersom). Ik kan me niet voorstellen dat het mogelijk is om de Zaligmaker lief te hebben zonder dat je het verlossingswerk dat Hij gedaan heeft, kent. Christus is toch vooral het Lam van God? Kan iemand mij uitleggen hoe er over dit punt precies gedacht wordt en of dat inderdaad terug komt in de Bijbel (bijvoorbeeld in de dogmatische brieven van Paulus)?

2. Waarom wordt er in de catechismus niet gesproken over het beleven van de drie stukken ellende, verlossing en dankbaarheid? De nadruk lijkt vooral te liggen op kennen en weten, in plaats van voelen, ervaren en dergelijke. Klopt het dat we 'gevoeliger' zijn dan ten tijde van bijvoorbeeld Wilhelmus a Brakel?


Antwoord

1. Christus is profeet, priester en koning. Dat is één in Hem. In Zijn profetische bediening onderwijst Hij ons. In Zijn priesterlijke bediening bracht Hij Zijn offer aan het kruis voor de zonde der wereld. In Zijn koninklijke bediening woont en regeert Hij in de harten van Zijn kinderen. Bij de discipelen staat het kennen van Christus als profeet en koning voorop. Hun situatie was natuurlijk bijzonder in de heilsgeschiedenis. Ik geloof toch dat iemand Christus kan zien in Zijn koninklijk ambt voordat hij weet: Jezus is mijn Verlosser door Zijn offer op Golgotha. Dat geldt ook het profetische onderwijs van Jezus. Denk aan de Emmausgangers. Ook hun situatie is echter uniek in de heilsgeschiedenis. Mijn conclusie is dat we de drie ambten van Chrisuts niet mogen scheiden, al zijn ze onderscheiden. De kennisneming van Hem zal toch bij ieder weer verschillend kunnen zijn. Maar het gaat natuurlijk om Christus als Zaligmaker. En dat kan niet zonder Zijn priesterlijke ambt te kennen. Denk aan de catechismus zondag 12. Een mooi boekje op dit gebied is het boekje van Professor Wisse: De ambtelijke bediening van Christus in de gelovige. Paulus predikt Christus de Gekruisigde. Daar zit heel duidelijk zijn priesterlijk ambt in. Ik geloof ook dat je de persoon en het werk van Christus niet mag scheiden. Je kunt niet Zijn persoon kennen en Zijn werk nog niet of andersom.

2. Het antwoord is heel eenvoudig. Het woordje weten in zondag 1 is niet rationeel weten of intellectueel weten,  maar kennen of weten in liefde. Weten met het hart en daar zit het gevoel en heel de beleving in. Juist dat bevindelijk kennen is bedoeld door de catechismus. Ook in zondag 7 gaat het niet om een verstandelijk weten of kennis van de Schrift, maar om de omgangskennis met God. Het gaat om geloofskennis en dat is per definitie kennis van het hart.

Ds. C. G. Vreugdenhil

 

Dit artikel is beantwoord door

Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
    02-04-1946
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
226 artikelen
Ds. C.G. Vreugdenhil

Bijzonderheden:

Emeritus-predikant

Bekijk ook:

 

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Er is nog al verschil bij predikanten in de wijze waarop zij de gemeente meedelen dat (voor of na de Schiftlezing) de Wet (de Tien Geboden) zal worden voorgelezen. De ene predikant geeft dan alleen aa...
Geen reacties
13-12-2023
Ik loop te tobben met de toe-eigening van het geloof. Vragen als: ben ik een kind van God en mag ik in de hemel komen als ik moet sterven?, kunnen me ‘s nachts uit mijn slaap houden. Van verschillende...
Geen reacties
13-12-2018
Al lang zit ik met het volgende; waarom is in het begin de gevallen engel verwijderd uit de hemel? Hoe kan het dat deze in opstand is gekomen? Hadden de engelen bij God in de hemel ook een vrije wil? ...
Geen reacties
13-12-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering