Omgaan met slachtoffer misbruik

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik ben bevriend met iemand die verschillende keren seksueel misbruikt is door een gemeentelid. Hoe kun je het beste omgaan met mensen met zo'n achtergrond? Hoe komt het dat diegene weinig tot niets meer herinnert van het seksueel misbruik?

Antwoord

Bedankt voor het stellen van deze vraag. Je vriend(in) (verder: V) heeft een ingrijpende ervaring opgedaan in het leven die een leven lang zal meegaan en invloed zal hebben op gedrag en relaties. Er zou veel over te zeggen zijn. Voor uitgebreider behandeling van deze kwesties kun je beter terecht in specifieke boeken hierover. Ik kan hier slechts in het algemeen een aantal dingen aangeven. Ik richt me daarbij op de twee gestelde vragen, die ik wat betreft volgorde omkeer:

1. Over de HERINNERING van iemand die dit meegemaakt heeft

2. Over de OMGANG met iemand die dit meegemaakt heeft.

Over de HERINNERING van iemand die dit meegemaakt heeft.

Het feit dat V zich weinig meer herinnert van het seksueel misbruik, heeft waarschijnlijk te maken met het gegeven dat mensen dingen die het ingrijpendst en het moeilijkst zijn vaak verdringen. Ze weten er geen raad mee. Ze zouden het eigenlijk niet meegemaakt willen hebben. Ze willen het geen plaats in hun leven geven. De verdringing kan zover gaan, dat mensen er helemaal geen bewuste herinnering van hebben. Ondertussen hebben ze het wel meegemaakt. En liggen de ervaringen in het onderbewuste opgeslagen. Ze hebben ook effect op het gedrag en handelen. En vaak is dat beslist geen positief effect. Zaken verdringen leidt meestal tot een gespannen leven. Er moet toch ergens ‘omheen geleefd’ worden. Het kost ook veel energie om dat te blijven doen. Het moet er in het leven soms gewoon van komen, dat iemand zaken onder ogen ziet. Pas als dat gedaan wordt, kan het verwerkt worden. En dan kan er een normaal gedrag ontwikkeld worden in plaats van een reactiegedrag.

Over de OMGANG met iemand die dit meegemaakt heeft.

Door seksueel misbruik is het vertrouwen van het slachtoffer beschadigd. Vaak levert dat een probleem op bij het aangaan van nieuwe relaties. Enerzijds doordat slachtoffers zich moeilijk meer geven; met name op seksueel gebied binnen een huwelijk kan dit remmend werken. Anderzijds kunnen slachtoffers soms moeilijk grenzen bepalen bij het aangaan van nieuwe relaties. Het gevoel van eigenwaarde is vaak zeer beschadigd. Is iemand een beetje vriendelijk tegen ze, dan gaan ze een relatie aan, terwijl die helemaal geen gezonde basis heeft. Of ze geven zich verbaal of fysiek in een relatie veel te snel.

Het is altijd belangrijk -maar in de relatie met iemand die seksueel misbruik achter de rug heeft wel heel bijzonder- om vertrouwenwekkend en betrouwbaar te zijn. Laat de relatie met JOU in ieder geval gezond zijn. Help V om zichzelf terug te vinden. Help om grenzen vast te stellen en te bewaken in relaties. Help op weg naar een gezond stuk openheid in relaties. En als V er zonder professionele begeleiding niet uitkomt, is er altijd de mogelijkheid om contact te leggen met stichting Schuilplaats te Veenendaal.

Over een bepaald iets maak ik me speciaal zorgen: V is misbruikt door een gemeentelid. Dat kan het vertrouwen van V in gemeenteleden in het algemeen, in de kerk en zelfs in God Zelf een flinke deuk gegeven hebben. Wat is het belangrijk om dan helder te krijgen in gesprekken dat de Bijbel, de christelijke kerk, elk christen die recht staat, en in ieder geval God Zelf seksueel misbruik afwijst. Dit is niet wat een christelijke gemeente goedkeurt, dit is niet wat verwacht mag worden binnen de christelijke kerk, dit is ook zeker niet iets wat God wil laten bestaan. Hopelijk mag V -ondanks alles, en met alles- het bij God zoeken en vinden!

Sterkte, wijsheid, liefde en genade toegewenst in de omgang met V.

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik