Bij mij is kort geleden de diagnose Asperger vastgesteld. Er is gebleken dat ik ...

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Bij mij is kort geleden de diagnose Asperger vastgesteld. Er is gebleken dat ik een hoog IQ heb, en bijna alles met mijn verstand benader en doe. Maar dit herken ik ook in mijn geloofsleven. Alles gaat verstandelijk, en nu wil ik niet mijn handicap de schuld geven, maar ik weet niet hoe ik dichter bij God kan komen. Ik wil het zo graag, maar waarschijnlijk vooral uit eigenbelang. En zo kan ik blijven redeneren, maar ik kom niets verder.

Antwoord

Beste vragensteller,

Het zal niet eenvoudig geweest zijn toen kort geleden bij jou de diagnose Asperger werd vastgesteld. Het kan wel een zekere duidelijkheid geven waarom dingen in je leven gaan zoals ze gaan. Eén van de kenmerken is het zeer verstandelijk bezig zijn, zoals je zelf ook aangeeft en herkent.

Dit verstandelijk bezig zijn herken je ook met betrekking tot jouw geloofsleven, en wel op zodanige wijze dat het geloofsleven niet de plaats heeft bij jou zoals je zelf zo graag zou willen, want je wil graag ‘dichter bij God komen’.

Natuurlijk hebben wij ons verstand te gebruiken met betrekking tot ons geloofsleven, door bijvoorbeeld te onderzoeken wat er in de Bijbel staat. Wanneer ik een preek voorbereid dan heb ik mij te verdiepen in de grondtaal, in de context van het gedeelte of van de tekst. Op zich niets mis mee, en de Heere wil dat ook gebruiken voor Zijn dienst, maar wat is het voor mij en voor iedereen ook nodig dat het daar niet bij blijft. We kunnen verstandelijk de grootheid en heerlijkheid van God lezen in de Bijbel en verkondigen, maar ondertussen toch nog mijlen ver bij God vandaan zijn.

Wat is het dan ook nodig dat wij juist bij het licht van de Heilige Geest mogen gaan zien wie God voor ons is in Zijn Zoon de Heere Jezus Christus, dat we zo in het geloof  dicht bij God mogen zijn, dat we in het Vaderhart Zijn liefde mogen zien voor grote zondaren als wij zijn, en dat wij daaruit mogen leven. En dan is het geloof wel Gods gave door Zijn Geest, maar het is ook uit het gehoor van het gepredikte en door onszelf gelezen en onderzochte Woord; die middelen wil God in het bijzonder gebruiken, en daardoor wil God ons dicht bij Hem brengen, want door Zijn Woord te horen en te lezen spreekt Hij tot ons.

Is dat eigen belang om dichter bij God te willen komen? Waar wij dichter bij God gebracht worden daar gaat ‘Góds belang’ meer en meer op de voorgrond komen in ons leven, dan gaat Hij wassen, groter worden, heerlijker worden, en worden wij minder, kleiner,...

Maar ja, dat redeneren hè! Je wilt dichter bij God komen, maar “ik kom niets verder”. Zie eens hoe dicht God al naar jou toekomt! Als je gedoopt bent deed Hij dat al heel zichtbaar in je jonge leven, maar Hij doet het nog steeds: nabij jou is het Woord, hierin komt Hij tot jou, en hoe! Door de weg voor te houden in Zijn Zoon, waardoor wij alleen tot Hem kunnen komen en dichtbij Hem kunnen zijn; maar daarbij  komt Hij ook met Zijn bevelen: bidt en u zal gegeven worden, wentel je weg op Mij en Ik zal het wel maken. Laat zo jouw nood bij Hem bekend zijn elke keer weer: Heere ik weet niet hoe ik dichter bij U kan komen, trekt U mij, want zo alleen zal het voor mij kunnen; Heere, geef mij verstand met Goddelijk licht bestraalt, opdat ik Uw Woord ook in mijn hárt mag bewaren.

“Heer' ik kom tot U
Hoor naar mijn gebed

Met Uw liefde Heer'
Kom mij tegemoet”

Heel veel sterkte en Gods zegen toegewenst.

Ds. P. C. van Keulen