(...) We zitten met een moeilijke vraag en vinden het een moeilijke beslissing o...

Ds. H. Polinder / Geen reacties

Vraag

We hebben een gelukkig huwelijk van bijna zes jaar; we zijn 26 en 28 jaar en hebben een gezond kindje van 2,5. We zitten met een moeilijke vraag en vinden het een moeilijke beslissing over wanneer we een volgende kindje willen/mogen ontvangen. We vinden het bovenal moeilijk om te beslissen hierover ten overstaan van God! Ik bedoel wij bepalen toch niet wanneer we wel of geen kinderen willen ontvangen op onze tijd? Aan de ene kant verlang je ernaar, maar aan de andere kant komt er ook heel veel bij kijken, vooral als je een zware bevalling achter de rug hebt (ja, ook al is dat ook alweer een tijdje geleden). Het houdt mij echt ontzettend bezig, ik wil namelijk niet voor God beslissen en hoe staat dat in de Bijbel?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je openheid waarin je de worsteling aangeeft hoe je verantwoord voor God met deze dingen omgaat. Je zult begrijpen dat hier niet rechtstreeks een bijbeltekst het antwoord geeft. Het is een zaak van gebed tussen de Heere en jullie. In het gebed mag je ook je vragen aan de Heere voorleggen? Heeft de Heere niet beloofd dat Hij je dan zal leiden ook in deze dingen.

Jullie hebben een goed huwelijk en mogen samen een kindje hebben. dat is een geweldige rijkdom. Je voelt ook de verantwoordelijkheid voor zo'n kind. Je weet dat de Heere daar ook de kracht voor wil geven om in de vreze van Zijn Naam te leven.

Bij het ontvangen/krijgen van kinderen moeten wij oppassen dat wij niet onze eigen wil aan de Heere opleggen, maar ook deze dingen in Gods hand leggen. Hij wijst de weg. Aan de andere kant hebben wij ons verstand gekregen en staat er ook niet in het huwelijksformulier dat de man bij zijn vrouw zal wonen met verstand. Na een zware bevalling mag er tijd en ruimte zijn om te herstellen. Maar ik denk ook niet dat je daarom menselijk gesproken een zwangerschap moet uitstellen met onze technische middelen, want  ook ten aanzien van een volgende zwangerschap mag je toch weer vertrouwen op de Heere en dat Hij uitkomst zal geven.

Ik hoop dat jullie samen in het gebed tot de overtuiging komen dat de Heere je zelf in deze zaak de weg wijst.

Ik besef dat geen echt antwoord geeft zodat je precies volgens een boekje kunt handelen, maar de Heere leidt Zijn kinderen door Zijn Geest en Woord. Biddend mogen we die leiding opmerken.

Ds. H. Polinder