Bang voor tia

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Sinds een aantal maanden heb ik (vrouw, 37 jaar) erg veel last van oorsuizen, wat gepaard gaat met een stekende, bonzende pijn rondom en achter mijn ogen. Ook heb ik dan schrijnende plekken op mijn hoofd onder het haar. Ben al bij de huisarts geweest, bloeddruk was licht verhoogd. Kreeg bétablokker, maar klachten bleven hetzelfde. Pas weer geweest en medicatie gekregen voor oogmigraine. Hielp echter ook niet. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Maak me best zorgen want in onze familie komen veel tia's voor, echter op hogere leeftijd.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Om maar met de deur in huis te vallen: jouw klachten passen niet bij tia's. Het is vaak lastig om de oorzaak van oorsuizen en hoofdpijn te achterhalen. Veelal vindt men geen oorzaak. In de praktijk zie ik dat deze klachten vaak samengaan met emotionele spanningen zoals overbelasting, oververmoeidheid en sombere of angstige stemming. De schrijnende plekken op de hoofdhuid kunnen veroorzaakt worden door een verhoogde spierspanning.

Als ik jouw klachten samen neem dan vraag ik mij af: is er bij jou sprake van emotionele spanningen? Je kunt de klachten natuurlijk altijd nog eens bespreken met de huisarts.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

oren
2 reacties
Paradiso
Vaak denken artsen bij vage klachten aan spanningen of vermoeidheid, ze zullen ongetwijfeld meestal gelijk hebben. Maar niet altijd, dus als het langer aanhoudt en je vertrouwt het niet kun je misschien vragen om een scan om dingen uit te sluiten.
vandijk
Wanneer je nog niet gerustgesteld bent door de huisarts zou je ook een afspraak bij een oogarts kunnen maken voor controle. Bij deze klachten zou je arteritis temporalis uit moeten sluiten. Dit is een zeldzame aandoening die meestal bij 60 plussers ontstaat. Symptomen zijn hoofdpijn, pijn bij kauwen en haren kammen. Het is een ontsteking aan de bloedvaten.