Menstruatieklachten

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meid van 18 jaar. Op mijn 12e ben ik voor het eerst ongesteld geworden. Tot mijn 15e heb ik nergens last van gehad, maar daarna begonnen de maandelijkse ongemakken. Eén of twee dagen voor mijn ongesteldheid begin ik erg buikpijn te krijgen, zere, vermoeide benen en krampen in mijn onderrug.

Ik ben overigens elke maand precies om de 28 dagen ongesteld. Ik kan haast mijn klok erbij houden, heel regelmatig dus. Tijdens de 4e en 5e dag krijg ik extreem veel last van stolsels in het menstruatiebloed en het is dan ook extra pijnlijk. Eigenlijk heb ik alle medicijnen van de drogist al gebruikt, Aleve Feminax, Ibuprofen, Parecetemol, PCC etc. Die geven niet het gewenste effect meer.

Wat zou ik kunnen proberen aan medicijnen? En wat zou de huisarts voor kunnen schrijven als ik bij hem langs ga? Ik wil absoluut niet aan de pil.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bij jonge vrouwen komen dit soort menstruatieklachten veel voor en zijn erg lastig. Na een zwangerschap wordt het vaak veel minder, maar daar heb je nu niets aan.

Je hebt al van alles geprobeerd. Een optie zou nog kunnen zijn: Cyclokapron, een middel dat de hoeveelheid bloedverlies vermindert. Maar het met stip eerste keus middel voor deze klachten is inderdaad de pil. Bij 90 procent van de vrouwen met deze klachten geeft dat een enorme verbetering. Het is natuurlijk je goed recht de pil niet te willen, maar de vraag is of daar voldoende goede argumenten voor zijn. De pil is in dit geval gewoon een medicijn en niet en anticonceptiemiddel.

Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

menstruatie