Verliefdheid is niet wederzijds

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik (21) ben verliefd geweest op een jongen met wie ik ook nog eens veel (persoonlijk) contact had. Nu weet ik sinds 1,5 maand dat het van zijn kant niet meer is dan vriendschap, hij heeft er ook lang over zitten twijfelen en vandaar dat ons contact steeds nog zo bleef. Nu hebben we nog minimaal contact... Nu ben ik blij duidelijkheid te hebben en de afgelopen weken heb ik het wel aardig kunnen laten bezinken, maar toch is het nog steeds ontzettend moeilijk. Ik zie hem namelijk wekelijks normaal gesproken, en steeds word ik er dan mee geconfronteerd. Dan bemerk ik nog hoe mijn gevoelens er nog zitten.

Afgelopen twee weken had ik hem niet gezien en dat geeft me dan heerlijke rust, niet steeds met die verwarrende gevoelens van verliefdheid (die geen kans maken) geconfronteerd worden en genoeg andere dingen aan mijn hoofd te hebben (waardoor ik hem een beetje vergeet). Alleen als ik hem dan zie, dan komen ze weer des te heviger boven. Ik ben me bewust dat ik mezelf de tijd moet geven, om dit te verwerken... maar die confrontatie en die gevoelens blijven des te heviger. Wat kan ik hier mee doen?

Antwoord

Beste meid,

Een heel kort antwoord: de confrontatie vermijden! Heerlijke rust als je hem niet ziet, schrijf je. Ga hem dus uit de weg tot je gevoelens tot rust zijn gekomen. Je hoeft hem toch niet te zien, te spreken?

En als je er niet onderuit kunt, doordat je bijvoorbeeld naar dezelfde plaatsen toe moet: kijk hem niet aan en spreek niet met elkaar. Gùn je zelf de rust en de ruimte die je nodig hebt om los van hem te komen. Dat is echt de enige manier. Je mag van hem wel begrip vragen door jou niet meer aan te spreken. Het moet niet zo zijn, dat hij jou de ruimte níét geeft, terwijl hijzelf besloten heeft dat er niet meer inzit dan slechts vriendschap!

Sterkte hoor, hartelijke groeten,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheid