Bekeerd WILLEN worden

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Kun je bekeerd WILLEN worden? De ene keer hoor ik dat dat niet kan, de andere keer dat het wel kan als God dat in je werkt. Hoe zit dat?

Antwoord

Eigenlijk is er geen verschil in de vraag. Want de één zegt, dat kan niet, maar de ander zegt dat ook, tenzij... God dat in je werkt. Maar dan is het ook van God uitgegaan en niet van mij. De Bijbel leert nadrukkelijk, dat er niet één mens is die God zoekt en naar God vraagt. Maar wil dat zeggen, dat een mens dan met de armen over elkaar gaat zitten?

Als iemand in het water valt die niet kan zwemmen, zegt ie dan: ik kan niet zwemmen, dus ik moet maar zien of er iemand komt om mij te redden. Dan is het haast zo goed als zeker, dat hij verdrinkt. Maar wat doet hij dan? Hij roept uit alle macht “help”. Als de Heere door Zijn Woord telkens weer doet horen, dat we verloren liggen, dat we omkomen, zou er dan geen roepen zijn: ach, hoe wordt mijn ziel gered?

En dan mag ik de vraag aan jou stellen: is dat al eens jouw nood geworden? Dan gaat het er niet meer om of ik wil of niet, maar dat ik verloren lig en verloren ben. Maar wat is het dan rijk, dat Christus zegt: Ik ben gekomen om het verlorene te zoeken. Roep Hem dan maar aan als die drenkeling: help!

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

vrije wil