Spontane erectie

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik hebben zo ongeveer 1 á 2 keer per week gemeenschap. Maar nu gebeurt het telkens dat de penis van mijn man op verschillende momenten van de week heel pijnlijk hard wordt en hij dus een ontlading nodig heeft. Hij doet dit dan zelf (omdat ik vaak al slaap), maar we hebben hier geen vrede mee. Is het normaal dat de penis zo willekeurig pijnlijk hard wordt? Mijn man wil dat helemaal niet, maar het gebeurt gewoon.

En wat moet je daar dan aan doen? Iedere keer gemeenschap hebben is niet echt een optie, maar als mijn man het zelf doet voelt dat ook niet echt lekker. Of is dat gewoon normaal? Bijbels gezien is dat toch ook niet echt verantwoord? Wij zouden hier heel graag een antwoord op hebben, omdat we graag op een goede en liefdevolle manier met deze dingen omgaan.

Antwoord

In je vraag beschrijf je dat je man ’s nachts regelmatig pijnlijke erecties heeft. Je vraagt je af of dit normaal is.

Op zich is het hebben van nachtelijke erecties, tijdens de slaap, een heel normaal verschijnsel. Iedere man heeft verschillende keren per nacht (namelijk tijdens de diepe slaap, ook wel REM-slaap genoemd) een erectie. Dit is ongeveer 4-6 keer per nacht. Deze erectie heeft overigens niets te maken met de inhoud van dromen. Normaalgesproken merken mannen meestal niets van deze erecties. Wanneer een man tijdens de REM-slaap wakker zou worden met een erectie, dan zal deze erectie na verloop van enige tijd vanzelf weer verdwijnen. Hier is geen gemeenschap of zelfbevrediging voor nodig.

Een erectie hoort echter niet pijnlijk te zijn. Een pijnlijke erectie, is altijd een reden voor een bezoek aan de huisarts, die verder kan kijken naar de oorzaken hiervan en zonodig kan doorverwijzen naar de uroloog.

Ik zou je dus willen aanraden om naar de huisarts te gaan en dit probleem met hem/haar te bespreken.

Hanneke Slootweg

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk