Calvijnjaar

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Het Calvijnjaar, Ik krijg er een hele nare smaak van in mijn mond. De Theologische Hogeschool meent er goed aan te doen Calvijnwijn op de markt te zetten. Ik las gisteren dat er inmiddels Calvijnbonbons op de markt komen. Er worden speciale (glossy) boeken uitgegeven. De uitgevers hebben leuke winsten door dit Calvijnjaar. Laten we ons beperken om met Kerst de geboorte van de Jezus Christus te herdenken en voor de rest niet mee doen aan een vorm van reformatorische heiligenverering, m.a.w. wordt het niet tijd dat wij rigoureus stoppen met het herdenken van allerlei personen uit het verleden? Boeken over het leven van Ds. Slagboom, boeken over het leven van Ds. Van Voorthuizen, noem maar op, het gaat maar door. Het is goed voor de verkoopcijfers van onze uitgevers. Wordt het niet tijd voor een boekenstorm na de beeldenstorm?

Antwoord

Dag jongere,

Er lijkt een Calvijnhype te zijn. Calvijnwijn, Calvijnbonbons en Calvijntheatervoorstellingen - dat hoeft voor mij ook niet. Met Kerst de geboorte can de Heere Jezus gedenken - zeker. De Persoon en het werk van Christus is het hart van het Evangelie. Het is heerlijk als je zelf de Zaligmaker nodig krijgt en Hem leert kennen.

Verder... de reformatorische heiligenverering. Ja, we moeten zeker geen dominees ophemelen. Geen heiligenverering ook. Toch is het goed Augustinus, Luher en Calvijn in herinnering te houden en hun boeken te lezen. Een goede levensbeschrijving van John Bunyan bijvoorbeeld, of van Johannes Calvijn - dat is heel waardevol. De tijd die je daaraan besteedt, aan het lezen van zo'n werk, die is goed besteed. Daar ben ik diep van overtuigd. (Ik bedoel natuurlijk niet een boek met gezwollen taal; en geen mensverheerlijking a.u.b.)

Het boek over het leven van ds. Slagboom heb ik gekocht en gelezen ook. Het is -schrik niet- een boek dat je geestelijk kan verrijken (bijvoorbeeld als je ds. Slagboom gekend hebt).

Ik kom weleens in Duitsland. Daar heb je enorme boekwinkels; onvoorstelbaar. Maar dikwijls is er nauwelijks een goed christelijk boek te vinden. Of helemaal niet. De geestelijke armoede is tastbaar. In ons land heb je nog christelijke boeken. Uiteraard zijn er ook boeken die beter niet gedrukt konden zijn. Wordt het tijd voor een boekenstorm? Ach...

Het kan geen kwaad met onderscheid te lezen. Koop niet alle boeken. Lees de allerbeste boeken tweemaal of driemaal. Vraag de Heere dat Hij het zegent. (Misschien moet je boeken wegdoen. Doe dat dan maar. Ik doe het ook wel.)

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

Calvijn