Quote 500

Ds. A.J. van den Herik / Geen reacties

Vraag

Elk jaar zo rond de maand november komt de Quote 500 uit. Dit is een tijdschrift waarin alle miljonairs/miljardairs staan vermeld. Het hele tijdschrift straalt een sfeer van, in mijn ogen, begeerlijke rijkdom uit. Mijn man koopt dit tijdschrift elk jaar, wat dan ook elk jaar van mijn kant weer opmerkingen oplevert, omdat ik denk dat het als christen niet nodig is om je daar zo in te verdiepen. Te verdiepen in wie er bovenaan staat en wie er vooruit is gegaan en hoeveel eurós het nu zijn geworden.

Mijn man ziet het onder andere als nieuwsgaring voor het geval dat zijn klanten erover beginnen; dan is hij daarvan op de hoogte. Ik vraag me dan vervolgens af of je deze nieuwsgaring, waar je bewust voor kan kiezen, moet willen... Hoe kan/moet je hier als christen vanuit een bijbelse visie mee omgaan?

Antwoord

Ik vind je vraag moeilijk te beantwoorden. De kernvraag is: mag een christen -om welke reden dan ook- Quote lezen? Daaruit volgt de tweede vraag: zo ja, is één van die redenen: goed op de hoogte zijn van wat je klanten beweegt?

Allereerst de kernvraag. Ik moet je bekennen dat ik eigenlijk niet zoveel van Quote afwist. Ik had er natuurlijk wel eens van gehoord, maar gelezen had ik het nooit. Ik ben op internet op zoek gegaan naar gegevens en heb inmiddels me persoonlijk een indruk kunnen vormen van het blad. Quote heeft iets van het Guiness Book of Records. Er staan mensen in die leven in de overtreffende trap. Heel rijk, etc.

Op zich kan ik me wel voorstellen dat iemand daar iets van af wil weten. Wie zijn de rijksten van deze aarde? Hoe leven ze? Wat verdienen ze? Wat doen ze daarmee, etc.? Ik denk dat daarin nog niet zoveel negatiefs zit. Het is op zich wel aardig om te weten wat andere mensen doen, ook al behoren die niet tot de mensen waarmee jij je identificeert. Het verruimt je blikveld en je leert iets van een wereld waar je meestal niet veel mee te maken hebt. Dus: als je alleen Quote leest om “weetjes” en “bijzonderheden”, kan ik er niet zoveel kwaads in vinden. In die zin staat Quote op eenzelfde niveau als sommige verhalen uit Elsevier Magazine, of rapportages uit Royalty-bladen (over allerlei koningshuizen en hun rijkdommen en juwelen).

De vraag is of het lezen van Quote het verlangen naar rijkdom stimuleert. Die vraag kan ik niet in zijn algemeenheid beantwoorden. Eerlijk gezegd, denk ik dat de bedragen die zulke mensen verdienen zo buitensporige hoog zijn, en hun levensstijl zo overdadig, dat gewone mensen zich toch niet met hen kunnen identificeren. Of het dus veel hebzucht oproept, weet ik niet.

De opmerking van je man dat je wel Quote moet lezen om met je zakenpartners in gesprek te kunnen blijven, deel ik niet. Dat is een gelegenheidsargument. Om die reden zouden we ook iedere zondag naar de voetbalwedstrijd moeten kijken of luisteren. En zo zouden we nog wel even kunnen doorgaan. Je kunt ook het “U geheel anders” in je gesprekken met klanten naar voren brengen. Dat “U geheel anders” mag ook wel doorwerken in wat we lezen. Hierboven zei ik dat ik me in kan denken dat iemand een Quote inkijkt en leest om te zien hoe anderen leven. Daarmee is niets mis. Toch kan het wel een gevaar opleveren als we teveel over rijkdom etc. denken. De mammon wordt in de Bijbel niet voor niets een afgod genoemd. Heimelijk kunnen we Quote toch wel met begerige ogen lezen.

Ik denk dat je -in plaats van je man te verbieden Quote te lezen- hem beter kunt aanraden om na Quote te lezen in Prediker: Bijvoorbeeld 5:12-13: “Er is een kwaad, dat krankheid aanbrengt, [hetwelk] ik zag onder de zon: rijkdom van zijn bezitters bewaard tot hun eigen kwaad. Of de rijkdom zelf vergaat door een moeilijke bezigheid; en hij gewint een zoon, en er is niet met al in zijn hand.” Ik denk ook aan Prediker 6:2: “Een man, denwelken God gegeven heeft rijkdom, en goederen, en eer; en hij heeft voor zijn ziel aan geen ding gebrek, van alles wat hij begeert; en God geeft hem de macht niet, om daarvan te eten, maar dat een vreemd man dat opeet. Dit is [ook] ijdelheid en een kwade smart. “ Ik denk ook aan vele stukken uit Spreuken waarin het gaat over de betrekkelijkheid van rijkdom. Denk ook aan Psalm 49, Lukas 12: 13-21, 16: 19-31 en 1 Tim. 6. Rijkdom kan een gave zijn leer ik uit deze teksten, maar het schept ook een grote verantwoordelijkheid om er goed mee om te gaan.

Als je Quote naast deze Bijbelteksten leest -en je leest de laatste aandachtig en biddend- ben ik niet zo bang voor de kwade invloed van Quote. Daarbij: als je de verhalen goed leest, zie je dat deze mensen wel rijk, maar vaak allerminst gelukkig zijn!

Ik hoop je vraag zo naar tevredenheid te hebben beantwoord. Met vriendelijke groet,

Ds. A. J. van den Herik