Bang voor de tandarts

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Ik lees dat er sinds kort ook een tandarts aan de vragenrubriek is verbonden. Nu heb ik daar een vraag voor. Ik ben zeer bang voor de tandarts en lig er ‘s nachts best van wakker en heb al een week voor de afspraak buikpijn, gevolgd met alle klachten van dien van de zenuwen en de angst. Heeft u tips om mijn angsten te verminderen of om er vanaf te komen? Verder heb ik gehoord via familie dat er een praktijk is waar je onder narcose geholpen kan worden zoals bij gaatjes vullen en kiezen trekken, etc. Iemand anders zei mij dat daar veel complicaties bij kunnen komen kijken. Heeft u hier nog adviezen in? Het liefst ga ik naar mijn eigen tandarts, deze vrouw is heel aardig en rustig, maar toch heb ik veel angst voor alles wat ze in mijn mond gaat doen... Hopelijk heeft u adviezen voor mij.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het kan een enorm probleem zijn om niet naar je tandarts te durven. Tandartsangst komt veel voor en iedere tandarts heeft hierin dan ook de nodige ervaring.  Regelmatig komen patiënten na jarenlange afwezigheid met een urgente klacht alsnog in de praktijk. Dit is altijd erg jammer. Juist iemand die bang is wil je graag eerst leren kennen voordat wat uitgebreidere behandelingen moeten plaatsvinden.

Gelukkig heb je een fijne tandarts. Dit vertrouwen is heel belangrijk. Wanneer je niet dit goede gevoel hebt bij de behandelend tandarts moet je een andere zoeken.

Ik adviseer je je angst met je eigen tandarts te bespreken. Maar let op dat daarover goede afspraken worden gemaakt. Meldt bij het maken van de afspraak dat er extra tijd moet worden gepland om je tandartsangst met de tandarts te bespreken. Patiënten hebben vaak geen idee hoe tot op de minuut een dag is volgeboekt. Even 5 minuten praten betekent dat de tandarts alle volgende  patiënten 5 minuten te laat kan ontvangen. Wanneer er geen tijd is je probleem te bespreken krijg je misschien onterecht het gevoel niet serieus genomen te worden. Laat het vooral niet aankomen op een spoedconsult waarbij juist minder in plaats van meer tijd is.

Ten tweede wil ik je adviseren concrete afspraken te maken. Laat je tandarts formuleren wat hij zal doen om jou in je angst te begeleiden. Hierdoor krijg je zelfvertrouwen in je behandelaar en maak je je tandarts heel bewust van je angst. Manieren om tijdens behandelingen met de angst om te gaan zijn het voorspelbaar maken van de behandeling, de mogelijkheid om door een stopsignaal de behandeling te onderbreken en ontspanningsoefeningen.

Je vraagt mij om mijn mening met betrekking tot behandeling onder algehele anaesthesie. De indicatie hiervoor is volgens mij beperkt tot zeer jonge kinderen, ernstig verstandelijk gehandicapten en zeer angstige patiënten waarbij voor effectieve angstbegeleiding de problemen te acuut zijn. Echter in privé-klinieken wordt deze optie iedereen geboden. Helaas zal behandeling onder narcose kostbaar zijn en je probleem niet verhelpen.

Wanneer je de angst samen met jou tandarts te lijf gaat is mijn verwachting dat je deze onder controle zult krijgen. De beloning hiervoor is uiteindelijk veel mooier.

Ik wens je al heel binnenkort ontspannen en voorspelbare tandartsbezoeken toe.

Henk Hoek, tandarts

drs. G.H. Hoek

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Otterlo
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

medischnarcosetandarts