Anderen jaloers maken door bekeringsverhaal

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Op een avond van de mannenvereniging stelde iemand de vraag: Kan iemand uit zijn eigen leven vertellen, om ons jaloers te maken? Is dit een bijbels gegeven? Dat anderen jaloers gemaakt dienen te worden doordat er wordt verteld wat God gedaan heeft aan mijn ziel?

Antwoord

Een ander jaloers te maken door te vertellen wie de Heere voor je is. De vraag is of dit een Bijbels gegeven is. In de Romeinenbrief lezen we in hoofdstuk 11 vers 11 en 14 dat Paulus de heidenen die christenen zijn geworden, wijst op de taak die ze hebben namelijk om de Joden die tot nu toe Jezus Christus door ongeloof verwerpen, tot jaloersheid te verwekken. Daar komt de uitdrukking vandaan. Ze wordt dan gebezigd zoals de vragensteller dat meemaakt op de mannenvereniging. Het is dus een middel wat de Heere kan gebruiken om anderen te laten ontdekken wat ze zelf missen, om ze jaloers te maken en daarom ook heilbegerig. Wel is het zo dat zo'n getuigenis dient te gaan om wat de Heere iemand deed ondervinden. Niet de christen maar de Christus behoort daarin centraal te staan. En het is niet alleen door de woorden die we spreken, maar vooral ook onze handel en wandel wat de ander te jaloersheid moet verwekken. Een prachtig voorbeeld van zo'n getuigenis vinden we in de Lofzangen die we lezen in Lukas 1. Daar gaat het steeds om wat de Heere heeft gedaan b.v. voor Maria en Elizabeth.

Ds. A. J. Schalkoort