Ik heb twee keer verkering gehad, en dit is twee keer uitgegaan (...) De angst d...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb twee keer verkering gehad, en dit is twee keer uitgegaan. Nu is er weer een sympathieke vrouw op mijn weg gekomen die positief op mij reageert, maar ik heb niet meer het vertrouwen dat ik hierop in durf te gaan. Ik heb zoveel pijn gehad dat ik niet meer durf, uit angst voor nog meer nieuwe pijn. De angst dat het weer mis kan gaan is groter dan de moed en het zelfvertrouwen om iets nieuws te beginnen. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Leuk om nu eens een vraag van een jongen c.q. man te mogen beantwoorden! Tja, je kunt de angst voor een volgende mislukking laten overheersen en deze aardige dame laten gaan, je kunt óók denken: “driemaal is scheepsrecht... ik ga er voor!” Natuurlijk is er kans dat ook deze sympathieke vrouw -jouw eigen woorden- niet de ware blijkt te zijn, maar daar kun je alleen maar achter komen door haar te leren kennen. ’n Beetje gekke uitdrukking misschien in dit verband, maar “niet geschoten is altijd mis”, toch?

Lees het eerste gedeelte van je tweede zin nog eens een paar keer door: jij vindt haar sympathiek, zij reageert positief... dus jij ziet wat in haar en zij ziet wat in jou, zij vindt je aardig... waar wacht je nog op?! Én praat over jezelf, met haar. Misschien niet in het eerste gesprek meteen over beide mislukte verkeringen, maar later zeker wel: geef woorden aan je (onzekere) gevoelens die wellicht niet met haar, maar wél met jou te maken hebben! Laat haar weten hoe jij in elkaar zit... zo leer je jezelf én haar kennen. Zet bovendien voor jezelf eens op een rij waardoor het kwam dat je vorige relaties stuk liepen: leren van je ‘fouten’ is altijd de beste methode!

Succes, en het allerbeste gewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering