Energiedrank drinken

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Is drinken van energiedrank slecht voor je gezondheid. Ik drink best vaak Red Bull, Goldenpower en andere merken energiedrank (twee blikjes per dag). Laatst hoorde ik dat het verslavend is en uitermate slecht voor je gezondheid. Misschien kan iemand hier iets over zeggen.

Antwoord

Red Bull is een bekende energiedrank. Evenals de meeste drankjes komt deze oorspronkelijk uit het Oosten: Thailand. Per blikje van 250 ml bevat het naast suiker, taurine, glucoronolactone, vitamines cafeine. Om de cafeïne gaat het. De hoeveelheid cafeïne staat ongeveer gelijk aan één grote kop koffie of twee a drie blikjes cola. De verkoop van Red Bull als een normale limonade is in Denemarken en Noorwegen verboden. Door de link met taurine wordt het drankje door de lokale overheden gezien als geneesmiddel, en er wordt aan consumenten gevraagd medisch advies in te winnen voor het drankje te drinken.

In Canada moet het drankje een waarschuwing op het label hebben: "Waarschuwing: Bevat cafeïne. Niet aanbevolen voor kinderen, zwangere of borstvoedende vrouwen of personen die overgevoelig zijn voor cafeïne. Ook is mengen met alcohol niet aan te bevelen. Drink niet meer dan 500 ml per dag."

Bij normale inname kan het drankje gedurende 1 tot 4 uur meer energie geven. De grote hoeveelheid cafeïne en suiker die in een blikje zitten kunnen soms een positieve invloed op de gemoedstoestand geven, te vergelijken met een soort opkikker. Dit effect treedt zeker niet altijd op, net als de toename van energie.

Bij inname van een grotere hoeveelheid heeft Red Bull enkele bijwerkingen of neveneffecten. Mogelijke symptomen zijn: afwezig zijn, trillende handen, zware ogen, slijmerige keel en buikpijn. Personen kunnen ook angst, stress en hyperactiviteit vertonen na gebruik van hoge doseringen Red Bull. In combinatie met alcohol kan het tot zelfoverschatting leiden, wat op zich al een bijwerking van alcohol kan zijn, maar versterkt wordt door de oppeppende werking van Red Bull. Ook “verslaving” komt voor, enigszins vergelijkbaar met “verslaving” aan koffie. De energiedrankjes worden over het algemeen verstandig gebruikt door vele mensen, echter is er een bepaalde groep mensen die er misbruik van maakt en/of die er verslaafd aan raakt.

Over energiedrank wordt vaak gezegd dat het een aanslag is op de gezondheid (hart en bloedvaten). Dit valt in de praktijk wel mee voor de mensen die af en toe eens een blikje drinken, maar mensen die dagelijks buitengewone hoeveelheden naar binnen werken krijgen dagelijks een behoorlijke hoeveelheid cafeïne, taurine en suiker binnen (dit laatste niet bij een suikervrije variant) met alle gevolgen van dien.

Het wordt gezegd dat de combinatie met alcohol gevaarlijk is omdat de cafeïne en de alcohol samen zorgen voor sterke uitdrogingsverschijnselen. In theorie is het mogelijk uitgedroogd te raken van te grote hoeveelheden alcohol en cafeïne in combinatie. In de praktijk gaat het meestal goed. Aangezien cafeïne een oppeppende werking heeft en alcohol een dempende werking op het zenuwstelsel heeft lijkt het soms of men minder gedronken heeft. Echter vermindert cafeïne de werking van alcohol niet en alcohol vermindert de werking van cafeïne niet. De combinatie in hoge doseringen is wel af te raden omdat het lijkt alsof men minder alcohol geconsumeerd heeft dan het geval is. Daardoor kan men meer alcohol gaan consumeren omdat het gewenste effect nog niet bereikt is of lijkt.

Zoals de hierboven genoemde verslaving komt misbruik van energiedrank ook voor. Ook zijn er mensen die bewust middelen nemen die het centrale zenuwstelsel dempen zoals kalmerende middelen of zelfs harddrugs en daarbij enorme hoeveelheden energiedrank nemen om zodoende een amfetamineachtig effect te krijgen zonder amfetamine te gebruiken.

Naast Red Bull zijn er vele andere (B-) merken, waaronder Golden Powero. B-merken zijn (vaak goedkopere en soms duurdere) merken met nagenoeg dezelfde smaak en dezelfde hoeveelheid cafeïne en taurine.

Trek je conclusie. In jouw geval: net zo verslavend als koffie.

Groeten,
José de Jongh

Lees meer artikelen over:

medisch