Christus wordt niet gepreekt

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Beste dominee. Ik ben opgegroeid in de ger. gem. en daar nog steeds lid van. Nog nooit heb ik het zo moeilijk gehad in mijn kerk als nu. Er wordt van alles gepredikt door onze predikant, maar Christus wordt niet gepreekt. Ook de beloften functioneren niet zoals het hoort. De laatste maanden is de predikant dan ook met een reactieprediking bezig omdat hij veel oppervlakkigheid tegenkomt.

Mag je nu maar zomaar naar een ander kerkverband overgaan omdat je daar wel geestelijk voedsel krijgt? Door dit alles heb ik veel agressie naar mijn predikant en kerk. Geef u advies hoe te handelen.

Antwoord

Agressie naar predikant en kerk is zondig. De liefde denkt geen kwaad. Je verandert niet zomaar van kerk. Wel heb je de verantwoordelijkheid om toe te zien dat je goed en gezond voedsel ontvangt. Als de prediking niet is naar Gods Woord, dan is er iets heel ernstigs aan de hand.
In de Nederlandse Geloofsbelijdenis spreekt Guido de Bres over de kerk en hij geeft daar drie kenmerken van de ware kerk. De rechte prediking van het Evangelie, de zuivere bediening van de sacramenten en de handhaving van de kerkelijke tucht. Als een van de drie kenmerken ontbreekt, is een kerk ziek. Dan is het nog niet de valse kerk. En valse kerk moet je verlaten. Een zieke kerk of gemeente moet je proberen gezond te krijgen.

Als je echt van mening bent dat het niet goed zit met de prediking, dan moet je een gesprek aangaan met predikant en kerkenraad. De kerkenraad ook, want deze is verantwoordelijk voor de inhoud van de prediking. Je moet er dus alles aan doen wat in je vermogen is om een rechte bijbelse verkondiging te krijgen.
Dat zal veel strijd en gebed kosten. Overgaan naar een andere kerk is meestal niet de beste uitweg. Soms kom je van de regen in de drup. Je moet ook jezelf afvragen of je er zeker van bent dat je eigen standpunt in overeenstemming is met de Bijbel. Het is goed om voor jezelf ook eens na te gaan of je voldoet aan de "merktekenen der christenen" uit artikel 29 van de NGB.

Pas als je daar zeker van bent, en je hebt alles gedaan wat in je vermogen ligt om verandering aan te brengen in een situatie die volgens jou niet deugt, kan de gedachte in je opkomen of je moet uitzien naar een andere gemeente, waar het wel bijbels toegaat. Zo'n stap zal heel veel pijn met zich meebrengen. Vergeet niet dat een ware christen altijd zal lijden aan de kerk. Dat ontloop je nooit, naar welke kerk je ook gaat.
De Heere zal in het laatste oordeel niet vragen van welke kerk je lid geweest bent. Wel zal Hij vragen: wat heb je met Mijn Zoon gedaan, de gewillige Zaligmaker van zondaren. Als je Zijn eigendom mag zijn in leven en sterven, zul je eeuwig gelukkig zijn.

Neem nooit te snel een stap op dit gebied. Dan moet je zeker weten dat God er Zijn goedkeuring over geeft. Je mag alleen een beslissing nemen voor Gods aangezicht. En daar -voor Gods aangezicht- worden onze klein-menselijke probleempjes zo miniem, dat we er soms al genoeg aan hebben om voor Zijn aangezicht geweest te zijn.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

preek