Het leven en verlangen met/naar de Heere en toch verloren gaan? Kan het zijn dat...

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Het leven en verlangen met/naar de Heere en toch verloren gaan? Kan het zijn dat je niet zonder de Heere meer kan en dagelijks verlangt naar Hem, en toch verloren gaat? Ik zal het vreselijk vinden als ik mezelf bedrogen heb en mijn ogen open sla zonder God in de hel. Als ik daar aan denk word ik bedroefd. Denk daar vaak aan. Als ik mezelf bedrieg en het Gods werk niet is, dan kan ik niet voor eeuwig zonder God. Want ik kan niet leven zonder de Heere. Dat benauwt mij heel erg.

Antwoord

Het zijn nogal wat vragen waar je mee komt. Het zijn ook vragen vanuit het hart, waarin ik niet kan blikken. Ik kan wel wat kanttekeningen plaatsen bij je vragen, misschien dat dat iets helpt. Maar uiteindelijk is het de Heere alleen, die zekerheid en rust kan geven.

Het verlangen naar de Heere, hoe is dat? Komt het voort uit het hart, gevoel je die liefde tot de Heere, of is het verstandelijk? Je bent er bij opgevoed en daarom vind je ook dat je dit moet hebben. Dat laatste gaat voorbij als er omstandigheden zijn, waar je niet mee uit de voeten kan. Is het het eerste, dan zal de satan dat bestrijden. Dan zal hij onrust brengen, aan het wankelen maken. Dan moet je je zeker daardoor niet laten leiden. Want als hij dan dat verlangen ontnomen heeft, dan zegt hij: zie je wel, het was niets. Leg het maar bij de Heere neer. Vraag de Heere maar om rust en liefde, maar ook geduld. Want de satan verzoekt, om je dit alles af te nemen en je in de wanhoop te brengen. Maar de Heere beproeft, opdat het meer en meer een heilig en zuiver leven zal zijn. Soms is het onderscheid moeilijk waar te nemen, denk maar aan Job. Maar de uitkomst is helder.

Het tweede wat me opviel is dat mensen wel graag naar de hemel willen, maar of God er is, is niet zo belangrijk. Juist jij geeft aan, dat je dat het ergste zult vinden. God niet te kunnen missen. En waar komt dat Godsgemis vandaan? Is het juist niet omdat de Heere Zich bekend gemaakt heeft in Zijn Woord? Is het niet omdat Zijn  liefde tot wederliefde wekt? Onderzoek je verlangen eens in dat licht.

Het bedroeft en benauwt je. Een misschien wat goedkope vraag, maar zo is het niet bedoeld: hoe komt dat? Vraag dat eens af, onderzoek je hart daar eens bij. O, dan kon de Heere wel eens een droefheid tot Hem gewerkt en gewekt hebben. Lees ook eens het boekje van ds. G. Wisse over “De droefheid naar God”. Ik denk dat je dan jezelf daarin tegen komt en dat de Heere daardoor wel eens antwoorden kan geven in je hart.

En bij dit alles, laat je door satan en godsdienst niet tot wanhoop brengen, maar roep de Heere maar aan tijdig en ontijdig. De Kananese vrouw leek dat ze werd weggezonden als een hond, maar ze mocht zich aan het Woord van de Heere vastklampen en wat een zegen mocht dat voor haar zijn. God laat Zijn werk niet varen, zoek Hem en roep Hem maar aan, dan zul je niet beschaamd met de Heere uitkomen.

Veel gebed en veel geduld en veel rust in de Heere toegebeden.

Ds. N. P. J. Kleiberg