Sterven en doodgaan

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Een dier gaat dood en een mens sterft of overlijdt. Wat is precies het verschil tussen sterven en doodgaan? Is sterven en overlijden wel precies hetzelfde?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het synoniemen woordenboek geeft voor doodgaan, sterven en overlijden dezelfde betekenissen. Kennelijk is er in die zin geen verschil. Daarmee is niet alles gezegd. Een mens is nu eenmaal geen dier en omgekeerd, daarom is het goed om toch betekenisverschil aan te geven. Een dier gaat dood, een mens sterft. Een mens verschilt van het dier omdat de mens geschapen is naar het beeld en de gelijkenis van God, met het doel om door wedergeboorte God weer te erkennen en te eren als Schepper en Herschepper van het leven. Een mens moet eenmaal sterven als gevolg van de straf op de zonde. Maar nu is er een troost: wie de Heere mag kennen en liefhebben, voor die is het sterven geen sterven meer maar een doorgang tot het eeuwige leven.

En daarmee kom ik bij het laatste, want een kind van God gaat niet dood, sterft evenmin, maar hij overlijdt. "Overlijden" betekent namelijk dat hij “over het lijden” heen is. En dan geldt: voor altijd Boven; met de Heere te zijn. De dood is en blijft een vijand, tegelijk geldt dat het sterven niet opweegt tegen de heerlijkheid voor Gods kinderen, die hen geopenbaard zal worden in het bijzonder na dit leven. Zoek dat leven nu, want zegt de HEERE: waarom zou je sterven? Ik ben de Opstanding en het Leven, die in Mij gelooft heeft het eeuwige leven.

Ds. E. Gouda, Oude Pekela