Hoe kun je weten of iemand manisch depressief is? En kun je hier mee leven? Ik b...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Hoe kun je weten of iemand manisch depressief is? En kun je hier mee leven? Ik ben een jonge vrouw, waarbij er gedacht wordt aan een manische depressie, maar ik weet niet wat ik er mee aan moet.

Antwoord

Beste...,

Iemand met manisch depressieve klachten wordt gekenmerkt door wisselende stemmingen. In de manische periode denkt iemand heel de wereld aan te kunnen en is dan ook enorm energiek en actief; het tegenovergestelde dus van de depressieve periode die erop kan volgen. De stemming wisselt dus sterkt tussen twee extremen: heel erg uitgelaten, of heel erg neerslachtig. Op internet is veel te vinden over wat specifiek manisch-depressieve verschijnselen zijn. Een deskundige arts kan ongetwijfeld de juiste diagnose stellen.

Niet iedereen die manisch-depressief is heeft de ziekte in dezelfde intensiteit. Afhankelijk daarvan zal ook de behandeling plaatsvinden, die in de meeste gevallen een combinatie is van medicatie, voorlichting en psychotherapie. De stoornis zelf gaat door de behandeling niet over, maar de medicijnen en de therapie kunnen de verschijnselen wel verminderen waardoor er voor een aantal mensen redelijk goed mee te leven is.

Dus wat je moet doen is denk ik het volgende: een consult aanvragen bij een arts die op dit terrein deskundig is om vervolgens te vernemen of het inderdaad zo is dat je manisch depressief bent, en als dat zo is beluisteren wat in jouw geval de beste behandeling en werkwijze is. Want nogmaals: er bestaan grote verschillen tussen de mensen die kenmerken van deze stoornis hebben.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt. Sterkte in elk geval in het vinden van je weg op dit gebied.

Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

psychologie