Het leven met en zonder handicap

G.J. Jansen / Geen reacties

Vraag

Zelf heb ik een beperking/handicap en ervaar hierdoor veel problemen op eigenlijk alle gebieden in mijn leven. Ik vraag me af of anderen, die geen beperking/handicap hebben, de meeste dagen ook wel ergens over in zitten en daar mee te kampen hebben.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik kan me goed voorstellen dat het leven met een handicap/beperking een grote invloed heeft op het leven van alle dag. Je bent wat dat betreft zelf ervaringsdeskundige. Hopelijk heb je in je omgeving mensen waarbij jij je verhaal kwijt kunt.

Misschien denk je wel eens dat alleen mensen met een handicap/beperking tegen problemen aanlopen, maar eigenlijk doen alle mensen dat, of ze nu wel/geen beperking hebben. Het spreekwoord zegt immers al dat "het gras altijd groener schijnt te zijn in de weide van de buurman". Dit gezegde geldt eigenlijk voor alle mensen. Ook al gaat het je ogenschijnlijk voor de wind, toch heeft elk mens wel iets wat hem/haar bezighoudt, neerdrukt, ontmoedigd etc.; soms zelfs zonder enige aanleiding. Een ander spreekwoord zegt: "De mens lijdt 't meest door 't lijden dat hij vreest, zo heeft hij meer te dragen dan God te dragen geeft".

Het is wel belangrijk hoe we met onze vragen, problemen en beperkingen omgaan. Je mag daar gerust eerlijk met iemand anders over praten en denk niet direct dat de ander dan vindt dat je "zeurt". Je mag deze dingen ook in je persoonlijke gebed aan de Heere voorleggen. Dit alles betekent niet dat daarmee je probleem opgelost is. Vaak is dat helemaal niet het geval zelfs. Desondanks is het goed om in gesprek te zijn; "Gedeelde smart is halve smart".

Heel veel sterkte toegewenst!

G. J. Jansen

Tags in dit artikel:

handicap