Ik wil reageren op de vraag over EHBO-diploma en RK-werk. (...)Als hulpverlener ...

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Ik wil reageren op de vraag over EHBO-diploma en RK-werk. Ik heb twee jaar geleden mijn EHBO-diploma gehaald en doe regelmatig met veel plezier hulpverleningen bij het Rode Kruis. Mijn ervaring is dat je kunt kiezen naar welke hulpverleningen je gaat. Dan kun je voor jezelf al een selectie maken. Maar het komt voor dat je bij evenementen komt waar je normaliter niet heen zou gaan. Maar dat is helemaal niet verkeerd en het zou je verbazen hoeveel medechristenen  je aantreft onder de hulpverleners. En tijdens zo'n evenement is er altijd gelegenheid om met elkaar te praten en te vertellen wat je zelf van de activiteiten vindt. Ik heb het tot nu toe als heel verrijkend ervaren. Ik wens je veel succes.

Vraag: Ik wil graag reageren op een vraag over het bijwonen van popconcerten en grote sportevenementen als eerste hulpverlener. Die vraag is beantwoord door ds. Van Mourik. Als coördinator hulpverlening bij een grote EHBO-vereniging met meer dan 100 evenementen per jaar, zou ik als advies geven: doe gewoon andere evenementen die minder zwaar beladen zijn. Als je principiële bezwaren hebt om bij een evenement te staan hoef je ook niet. Het Rode Kruis kent een verplichting van evenementen, maar vier dagdelen zijn ook anders in te vullen. Daarnaast zijn er ook EHBO-verenigingen waar die verplichting niet opgaat. Ik wil ds. Van Mourik zijn antwoord niet ter discussie stellen, maar mij bekroop een onbehagelijk gevoel. Als hulpverlener mag je blijkbaar wel naar dat soort evenementen waar je veel rottigheid te zien en te horen krijgt, als gewoon bezoeker mag je er niet komen... En hoor je er niet te komen. Erg jammer dat hij er zo makkelijk over denkt. De vraag komt nu ook naar voren of het ook op zondag mag. Ook dan heeft de medemens hulp nodig. Mijns inziens is het een hellend vlak waar je je op begeeft.

Antwoord

Mijn antwoord op de vraag over dat meedoen aan allerlei (dubieuze) evenementen voor het behalen van een EHBO-diploma riep wat reactie op. Graag wil ik daar op ingaan. Mijn eerste reactie was: ja, schoenmaker blijf bij je leest. Wat moet een predikant nu antwoorden op zulke vragen die helemaal niet op zijn terrein liggen. Maar goed, je krijgt die vraag en je probeert naar eer en geweten daarop te antwoorden. Blijkbaar zijn die activiteiten waaraan meegedaan moet worden niet verplicht. Zo kwam het bij mij wel over. Vandaar dat ik, ondanks het feit dat ik ook wel weet dat zulke evenementen nu niet bepaald bevorderlijk zijn voor je geestelijk welzijn, op dezelfde manier als een politieagent dienst moet doen bij activiteiten waar hij ook niet achter kan staan, aangeraden heb om toch mee te doen en zodoende het diploma te kunnen halen. Nu ik merkte dat het niet verplicht is, zou ik aanraden om te vragen aan andere activiteiten mee te doen.

Daarbij blijft wel staan wat iemand naar voren bracht dat je bij zulke dubieuze activiteiten ook wat kan betekenen voor mensen die hulp nodig hebben en ook andere christenen ontmoet die moeite hebben met deze activiteiten. Maar wanneer er de mogelijkheid bestaat om daarvan gevrijwaard te blijven (wat ik dus bij de eerste beantwoording niet wist) zou ik dat wel aanraden. Je hoeft jezelf niet moedwillig bloot te stellen aan invloeden die je liever niet ondergaat. Als het beroepshalve niet anders kan is het een ander verhaal. Ik hoop dat ik met dit antwoord het wat onbehagelijke gevoel bij iemand die reageerde op mijn antwoord wat weggenomen heb.

Ds. R. W. van Mourik