Hoe kan ik weten dat als er twijfels zijn over mijn relatie dit komt door mijzel...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Hoe kan ik weten dat als er twijfels zijn over mijn relatie dit komt door mijzelf of door het feit dat ik niet genoeg van hem kan houden? De ene keer denk ik dat het door mijzelf komt, de andere keer ben ik bang dat ik niet genoeg van hem kan houden. We hebben nu al bijna twee jaar een relatie. Elke keer krijg ik van die twijfels. Ik voel dan ook niks meer! Terwijl het een andere keer weer wel goed is. Wat is nou echt? Mijn vriend is al wat ouder (25) ik nog wat jonger (20); heeft het daarmee te maken, want hij heeft het niet? Wat moet ik doen? Ik word namelijk niet goed van dat twijfelen. Soms zie ik mijn vriend even niet zoveel i.v.m. zijn werk als hij in het buitenland is en dan denk ik: mis ik hem nou echt? Ik las al ergens dat je moet kijken wie je aan je sterfbed zou willen hebben... ik weet het niet, misschien wel niemand! Maar goed wie weet heeft u een tip voor mij?

Antwoord

Lieve twijfelaarster,

Je maakt het jezelf niet gemakkelijk, zeg! Heen en weer geschud te worden tussen wélles en nietes kan je inderdaad wanhopig maken. Hoe staat het met zijn gevoelens tegenover jou? Bespreken jullie jouw twijfels wel samen? Om naar elkaar toe te groeien is het natuurlijk wel zaak om niet alleen te blijven tobben!

Ik vind het wel een aanwijzing als je zegt dat je je vriend eigenlijk niet echt mist als hij voor zijn werk in het buitenland is: ga eens bij jezelf na wat in zulke dagen-van-afwezigheid je gevoelens zijn. Opluchting misschien? Of toch bezorgdheid voor hem (hopen dat hij snel weer terug is)? Wél of juist géén verlangen naar hem? Niks meer voelen, zoals je zegt kan niet, maar negatieve gevoelens ten opzichte van jullie relatie kunnen er natuurlijk wel zijn.

Wíl je echt met hem verder, of met andere woorden: benoem ook je positieve gevoelens. Mijn tip aan jou is dan ook: neem een leeg blad papier, maak twee kolommen en schrijf aan de ene kant je positieve gevoelens voor hem terwijl de andere kolom bestemd is voor de negatieve. Een soort sterkte-zwakte analyse dus. Een besluit waar je (op de duur) rust bij kunt vinden, rolt er dan vanzelf wel uit (ik zeg niet dat dit gemakkelijk is, hoor!).

Gods zegen gewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering