Aan iemand die lid is van Ger. Gem. en die de Saambinder leest. Er zijn nu al vi...

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan iemand die lid is van Ger. Gem. en die de Saambinder leest. Er zijn nu al vijftien artikelen geschreven over de evangelische leer. En er komt weer een vervolgartikel. Mijn vraag is wat is het nut er van is om dit zo uitgebreid te beschrijven. Dat er bijv. vijf artikelen over zijn, dat zou ik nog kunnen ik begrijpen. Omdat er bijv. veel jongelui enz. zijn die daar in meegaan, en dat jullie dan doormiddel van deze artikelen er op willen wijzen/waarschuwen dat dit in jullie ogen niet de ‘ware’ leer is. Maar ik vind vijftien artikelen wel erg overdreven. Ik vraag me af hoe de Ger. Gem. het zou vinden als hun geloofsleer in een blad van een ander kerkverband zoveel artikelen lang bekritiseert zou worden? En vooral ook omdat er in het vijftiende artikel gewoon kerken bij plaats(naam) genoemd worden waar volgens de schrijver zaken voorkomen die niet horen. Gaat dit niet lijken op kwaadspreken?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Wat de inhoud van De Saambinder betreft, daar heb ik geen enkele zeggenschap over. Daar is de redactie verantwoordelijk voor en het Deputaatschap voor de behartiging van de belangen van De Saambinder. Op zichzelf is het geen verkeerde zaak vrij uitvoerig in te gaan op de gevaren van de Evangelische invloeden. Het is goed, dat men daarvan goed doordrongen is.

Wat het proefschrift over Arminius betreft, dat is een openbaar gebeuren en daar mag ook in het openbaar op gereageerd worden. Hoeveel kopij eraan besteed wordt, is een persoonlijke zaak. De een is uitvoeriger dan de ander in het verwoorden van zijn gedachten. Persoonlijk vond ik het wel leerzaam.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul