Een hele tijd heb ik geloofd dat de Heere in mijn leven Zijn genade verheerlijkt...

Ds. R. Veldman / Geen reacties

Vraag

Een hele tijd heb ik geloofd dat de Heere in mijn leven Zijn genade verheerlijkt heeft. De laatste tijd twijfel ik daar erg over. Waar ik vooral mee zit is dat alles bij mij zo geleidelijk gegaan is. Zondebesef, het erkennen van Gods rechtvaardige vonnis over je leven, het gelovig vertrouwen op Christus, een diep verlangen om heilig voor God te leven... ik geloof dat die dingen er wel zijn in mijn leven. Maar omdat het zo geleidelijk gegroeid is, vraag ik me af of dit zomaar wat godsdienstige gevoelens zijn geweest. Ik kan niet echt zeggen wanneer ik aan mijn schuld ontdekt werd. Ook kan ik geen duidelijk punt in mijn leven aanwijzen waarop Christus in mijn ziel geopenbaard werd. Hoewel je vaak hoort dat ieder van Gods kinderen dat moment wel kan aanwijzen. Kan het ook Gods werk zijn om je geleidelijk aan meer zicht te geven op Christus? Ik zou graag antwoorden vanuit de Schrift krijgen op mijn vragen, maar ik vind het erg moeilijk om hier duidelijkheid in te krijgen.

Antwoord

Beste vragensteller(ster)

Nog niet zo lang geleden preekte ik over de geschiedenis van de genezing van de zoon van de Koninklijke hoveling uit Johannes 4:48-50. Ik heb mij verwonderd over de kinderlijke eenvoud van deze geschiedenis, zeker als het gaat over het geloof van die Koninklijke hoveling. De man dacht eerst de Heere de weg te kunnen voorschrijven zo van: Jezus moet mee om mijn zoon te kunnen genezen. Hij krijgt onderwijs van de Heere, Die hem er op wijst te geloven zonder eerst de tekenen en wonderen te zien van de Heere Jezus, zoals de Gallileërs dat wilden. Eerst zien dan geloven. Nee eerst geloven op het Woord, op de belofte van de Heere en dan zien! Als de Heere hem dat onderwijs gegeven heeft, ziet de Koninklijke hoveling opeens veel meer in Hem Die hem had onderwezen en dan zegt hij :”Heere” ( Kurie). Zijn ogen gaan al meer open voor de Heere Jezus. Hij vroeg de Heere met hem mee te gaan, maar alsof de Heere Jezus die vraag niet hoorde zei Hij tot hem:  “Ga heen uw kind leeft.” Toen gingen zijn ogen open voor de Heere Jezus en zag hij Wie Hij en wie hij zelf was tegenover zo’n machtige Heere. Hij ging toen groot denken van de Heere en klein van zichzelf.  En dan zegt de Heere: ”Ga heen uw zoon leeft”. Niet uw zoon is genezen, want ach hij moet nog weer een keer sterven. De Heere geeft dus veel meer dan die man vroeg. Uw kind leeft! Dat gaat ver boven de tijdelijke genezing uit. Hij leeft. Dat is dat pure leven dat Christus zou verwerven om het ook uit te gaan delen. En dan gaat de vader in het geloof op het Woord van de Heere naar huis en hij weet het; mijn kind leeft zoals de Heere gezegd heeft!  Eenvoudige geloofszekerheid. Wij hebben het wel eens over diepe stukken die geleerd moeten worden, maar dit is een diep stuk dat hij mocht leren. Eerst geloven en dan zien!

En dan staat er zo heel eenvoudig; de mens geloofde! De mens, Adam. De gevallen mens, de verloren mens in zichzelf. Wonder van genade. En ook heel zijn huis mocht er in delen zo staat er in vers 53. Heerlijk eenvoudig. Denk ook nog aan Nicodemus (Johannes 3). Hoe geleidelijk kwam ook hij tot het geloof in de Heere Jezus Christus en de Samaritaanse vrouw (Johannes 4). Eerst zag zij in de Heere Jezus niet meer dan een man, daarna zag ze in Hem een Profeet en tenslotte mag zij in Hem zien de Christus en zegt: “Komt ziet een Mens, Die mij gezegd heeft alles wat ik gedaan heb. Is deze niet de Christus? Ja zeker dat is Hij en er kwamen vele inwoners tot het geloof in de Heere Jezus. Om Zijns Woords wil geloofden zij in Hem!

Met al deze voorbeelden uit het Woord komen we tot de eenvoudigheid van het geloof dat de Heilige Geest werkt in het hart van verloren zondaren. Alle wegen zijn  niet gelijk. De toeleidende wegen zijn verschillend, maar het gaat om het geloof in de Heere Jezus Christus.

Ik hoop dat ik je met het bovenstaande een beetje heb geholpen, maar bid bovenal of de Heilige Geest het je zelf leert.

Ds. R. Veldman,
Maasdam (Sint Anthoniepolder)