Wat ontzettend erg dat die vader zijn dochter heeft verbrand nadat ze christen i...

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Wat ontzettend erg dat die vader zijn dochter heeft verbrand nadat ze christen is geworden vanuit de islam. Hoe kan de Heere dit nu toelaten? Maar de Heere liet het stenigen van Stefanus ook toe. Ik merk keer op keer als ik dit lees dat er een stem in mij zegt: Zeg dit geloof toch vaarwel, want dit is zo ontstellend erg wat hier gebeurt. Hoe moet ik met die stem omgaan?

Antwoord

Ik kan je verbijstering begrijpen. Bovengenoemde vader is ten prooi gevallen aan een blind fanatisme dat regelrecht een werk van de boze is. Je verwees naar Stefanus. Die is ook gestenigd. Waarom liet de Heere dit toe? Ik heb er maar een -stamelend- antwoord op: omdat de Heere zo naar hem verlangde dat Hij hem vroeg thuis wilde hebben, zij het langs een smartelijk weg, maar zo smartelijk dat de hemelse heerlijkheid alleen nog maar groter kan worden. Veel rampen zijn der vromen lot, maar uit die alle redt hen God. En ook: het lijden van deze tegenwoordige tijd weegt niet op tegen de heerlijkheid die de Heere alsdan aan Zijn kinderen openbaart. Uiteindelijk is de boze hier alleen maar de grote verliezer en graaft hij in zulke zalen zijn eigen graf.

Toch is in dit alles de boze altijd weer bezig twijfel te zaaien en ons hart zo in opstand te brengen tegen de Heere. Dat doet hij vooral als hij ons de weg des Heeren laat  narekenen naar eigen maatstaven. Dan zaait hij kritiek op het majesteitelijk handelen van de Heere en het is een gevaarlijke kritiek die ons van onze bekering en zo van de Heere vandaan houdt. Wij proberen altijd de Heere in Zijn wegen te begrijpen. Daar maken we het ons onnodig moeilijk. Het geloof begrijpt niet, maar aanvaardt wat onbegrijpelijk voor ons verstand is, wetende door alles dat: voor de zijnen  de Heere alle dingen zal doen medewerken ten goede. Bovendien: kun je het begrijpen als de Heere naar jou, in je zondaar zijn, je aanziet? Hoe dan zo de stem van de boze te doen zwijgen? Door je handen te vouwen en de satan er op te wijzen dat hij uiteindelijk de grote verliezer is. En dat hij uiteindelijk, tegen wil en dank, nog de Heere helpt in het doen van Zijn welbehagen.

Mag jij door genade de Heere kennen? Dan laat je het alles, door strijd en worsteling heen, aan de Heere over. En hoe dan ook, de Heere zal niet toelaten dat de zijnen te zwaar belast worden. Hij geeft ze kracht naar kruis. En Hij geeft ze die kracht als ze die nodig hebben. Dan te mogen en te leren zingen, als een wonder: in de grootste smarten blijven onze harten in de Heere gerust De Heere lere je het. We moeten door veel verdrukkingen ingaan in het Koninkrijk Gods. En als de nood het grootst is, is bij de Heere de redding nabij. Een kind van van God zei eens in de nood: hoe groter de nood, hoe groter de uitkomst bij de Heere. De boze zal het hoe dan ook, altijd verliezen. Hij heeft het ook verloren in hetgeen jij in je vraag noemt, omdat hij het reeds verloren heeft, op Golgotha.

Ik wens je Gods zegen toe,
Ds. J. van Rossem