(...) Mijn vraag aan u is eigenlijk, hoe je volgens u als christen moet leven in...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan drs. Els J. van Dijk. Ik heb een informatieavond van u bijgewoond over de invloed van de media van tegenwoordig. Dat maakte best wel veel indruk op me. Mijn vraag aan u is eigenlijk, hoe je volgens u als christen moet leven in deze tijd met allerlei media en dergelijke. Hoeveel tijd verwacht God volgens u dat je per dag besteedt aan Bijbellezen, bidden, etc. en hoe moet je het uitdragen in je dagelijks leven waar men niet christelijk is? Ook vroeg ik me af hoe je op een gestructureerde manier Bijbel moet lezen, in welke volgorde moet je de bijbelboeken lezen volgens u (ik sta redelijk aan het begin van mijn geloof en heb veel moeite met structuur, ook in mijn dagelijkse bezigheden)? Ook wordt mijn hoofd elke dag zo moe van al de indrukken, het lijkt soms wel alsof ik me nauwelijks rustig voel van binnen. Heeft u adviezen hiervoor?

Antwoord

Beste...

Je stelt heel wat vragen en op een aantal daarvan is geen pasklaar antwoord te geven. Heel veel zaken werken nu eenmaal verschillend bij mensen en je moet de dingen doen zoals ze bij jou en de ontwikkeling van jouw geloofsleven passen. Maar er zijn natuurlijk wel een aantal kaders aan te geven.

Je moet denk ik beginnen met een andere vraag dan de vragen die jij stelt. Namelijk deze: hoe wil je God dienen in je leven en leven tot eer van Hem en wat vind je daarin belangrijk? De vraag die daarop volgt is dan: hoe kunnen de mogelijkheden en de middelen die je ontvangen hebt (die God nl. Zelf aan je toevertrouwd heeft!) én die je tot je beschikking hebt, dat ondersteunen?

Voorbeeld: de tijd die je hebt. Tijd is ook iets wat God aan ons toevertrouwt. Hoe kan ik de tijd die Hij mij geeft zo goed mogelijk gebruiken? Dat kan ik het beste doen door daarover na te denken en er structuur in aan te brengen. Dus ik schrijf in mijn agenda op wat ik vandaag gedaan wil hebben, wat volgende week moet gebeuren, e.d. Want hoe meer structuur, hoe meer tijd je hebt. Maar je moet dat wel organiseren. Heel veel mensen laten de dingen maar gebeuren, en ja, dan glippen de dingen en de tijd door je vingers.

Als het gaat om Bijbellezen en het ontvangen van geestelijke prikkels, kun je een manier bedenken die het beste bij je past. Er zijn mensen die elke ochtend tijd nemen om Bijbel te lezen en te bidden, maar er zijn ook mensen bij wie dat niet zo past en die het liever aan het begin of het einde van de avond doen. Weer anderen kiezen een bepaalde Bijbeltekst uit en overdenken die een aantal dagen. Je kunt zo’n tekst opschrijven en op een voor jou opvallende plek neerleggen, en bedenken hoe de woorden van die tekst vandaag en morgen voor jou van betekenis kunnen zijn. Voordeel daarvan is dat je op die manier ook teksten als vanzelf uit je hoofd leert. Het is lang niet altijd de beste manier om hele hoofdstukken na elkaar te lezen. Soms kunnen enkele teksten al voldoende zijn om je aan het denken te zetten en je geloofsleven verder te ontwikkelen. In Nederland zijn we ook gezegend met allerlei dagboekjes en overige geestelijke literatuur. Dat kan je ook zeker helpen om allerlei thema’s met behulp van de Bijbel te overdenken. Ik zorg altijd dat ik een voorraadje heb waar ik uit kan putten om mijn denken en geloven te blijven ontwikkelen.

Hierbij moet je jezelf de vraag stellen: Hoe zorg ik ervoor dat mijn verlangen naar God levendig blijft en gevoed wordt? Probeer op die vraag een antwoord te geven en te reageren op een manier die bij jou past. Maar vooral ook: die God recht doet, zodat de weg van Zijn verlangen naar jou open is!

Daarvoor is het nodig dat je innerlijke rust kent en momenten/tijden van stilte hebt. En dat betekent weer dat je je soms moet afsluiten van bepaalde prikkels. De wereld waarin wij leven maakt 24 uur per dag kabaal en maakt het mogelijk dat wij 24 uur per dag kunnen communiceren. Maar dat hoeft natuurlijk niet! Ik heb bijvoorbeeld zelf de keuze gemaakt dat de moderne communicatiemiddelen reuze handig zijn, maar dat ik ze voornamelijk functioneel gebruik. Mijn computer heb ik voor mijn werk en gebruik ik verder als informatiebron, maar niet voor de fun, spelletjes, leuteren, films of wat er verder ook allemaal mogelijk is. Het apparaat gaat meestal zo om 20.00 uur uit ’s avonds en dan is het stil in mijn huis. Heerlijk!

Ook in je vrije tijd kun je de stilte opzoeken door een wandeling te maken een eind te gaan fietsen, e.d. Ook hier ligt dat weer verschillend bij mensen. We zitten nu in de vakantieperiode. Er zijn mensen die het heerlijk vinden om met een groot gezelschap op vakantie te gaan. Dat vinden zij reuze gezellig! Altijd wel iemand om mee te praten. Eerlijk gezegd moet ik daar niet aan denken. Ik begeef mij liever in alle rust en stilte in de natuur met een enkele dierbare of zit met een goed boek in de tuin. Steeds vaker merk ik dat mensen moe in hun hoofd zijn, zoals jij het omschrijft. Dat kan er alles mee te maken hebben dat mensen geen rust en stilte meer weten te creëren, waardoor de chaos toeneemt. Innerlijke rust is voor mij een graadmeter. Die mag niet in gevaar komen en daar moet ik dus mijn best voor doen.

Al met al is mijn reactie een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je het principe ervan begrijpt en weet toe te passen. Jij hoeft geen slachtoffer te zijn van omstandigheden en gebeurtenissen, indrukken en wat niet al, maar het gaat erom dat je de juiste keuzes maakt zodat je rust en structuur krijgt in je leven, zodat je overzicht houdt en zodat er tijd is voor ontmoetingen met God en de overdenking van hoe Hij van betekenis kan zijn voor de invulling van jouw leven!

Ik wens je veel zegen en discipline daarbij! Discipline en discipelschap horen bij elkaar, maar dat begrijp je natuurlijk wel hè?

Een hartelijke groet ook!

Drs. Els J. van Dijk