Zonden buiten ons lichaam om

Ds. H. Polinder / Geen reacties

Vraag

Momenteel wordt er veel geschreven en gesproken over homoseksualiteit. Ik lees dan nog wel eens: Seksuele zonden zijn heel erg, omdat ze niet buiten ons lichaam omgaan. Andere zonden, zoals diefstal, gaan wel buiten ons lichaam om. Wat wordt daar nu eigenlijk mee bedoeld? En klopt dat?

Antwoord

Deze vraag komt denk ik voort uit wat we lezen in 1 Korinthe 6:18. Daar gaat Paulus in op de zonde van hoererij. Paulus geeft aan dat bij deze zonde nog een dimensie extra wordt toegevoegd. Het lichaam is een schepping van God. Met hoererij gebruik je het lichaam om je eigen lichaam schade toe te brengen.

Met andere zonden die we doen, beschadigen we anderen en onteren we vooral God de Schepper. Maar Paulus wil laten zien hoe verderfelijk en hoe dwaas de zonde van hoererij is. Het is niet alleen zonde tegen God en de naaste, maar ook een kwaad dat je brengt over je eigen lichaam. Een mens beschadigt zijn eigen lichaam. Met vele anderen zonden doe je naaste kwaad, maar met deze zonde doe je jezelf kwaad. De mens geeft zichzelf met deze zonde over aan de ontembare lust, die steeds meer verwoesting aanricht in het lichaam. Een mens zet met deze zonde in geestelijk opzicht een pistool op zijn eigen borst. Je geeft jezelf over aan de duivelse macht die achter deze zonde zit en die je lichaam kapot maakt.

Deze zonde van hoererij omvat dan zowel homoseksualiteit als ook zonden die hetero's op dit terrein begaan. Daarin is voor God ook geen onderscheid. Paulus geeft naar mijn gedachte hier ook niet aan dat andere zonden minder straf zouden verdienen, maar hij laat de ernst van deze zonde in waardoor een mens in zijn dwaasheid tegen zijn eigen lichaam zondigt.

Gelukkig is er ook voor deze zonde vergeving, in de weg van schuldbelijdenis en waarachtig berouw en terugkeer tot de Heere. Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon reinigt van alle zonde.

Ds. H. Polinder