Wat wordt bedoeld in Ezechiël 16:17 dat vrouwen van goud en zilver mannenbeelden...

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Wat wordt bedoeld in Ezechiël 16:17 dat vrouwen van goud en zilver mannenbeelden maakten en er overspel mee pleegden?

Antwoord

In het O.T. wordt de verhouding tussen God en Zijn volk Israël meerdere keren beschreven met het beeld van een huwelijk. God is als het ware de Man en Israël is de vrouw die God door Zijn verbond aan Zich heeft verbonden. Afdwalen van God, andere goden dienen, zondigen tegen God, dit alles kan dan genoemd worden: van God afhoereren. Zoals een man zijn vrouw ontrouw wordt en een hoer bezoekt. Zondigen is geestelijke hoererij of geestelijk overspel.

In Ezechiël 16 wordt beschreven hoe God Jeruzalem/het volk Israël gevonden had: als een ongewassen kind, onaantrekkelijk, een slavenvolk in Egypte. God had met Zijn volk een verbond gesloten. Hij had Jeruzalem in liefde getrouwd, nu was zij in de verbondsrelatie Zijn vrouw en behoorde Hem toe. Maar wat deed Jeruzalem? Zij werd trots op zichzelf, op haar schoonheid en op haar sieraden. Zij ging op de hoogten (de heuvels waarop altaren voor de afgoden werden opgericht), de afgoden dienen en dus van God afhoereren. Met de mansbeelden zullen beelden van de mannelijke afgod Baäl bedoeld zijn. Het goud en zilver dat God toegehoorde, de tempelschatten en gouden en zilveren voorwerpen in de tempel, gebruikte Jeruzalem om afgodsbeelden van te maken. Wat een ernstige vorm van diefstal. Jeruzalem leefde voor de afgoden, en niet voor haar God.

Hiermee wordt de ernst van de zonde aangeduid. Wat doen we als we zondigen? We missen het doel: liefdesgemeenschap met God hebben. We geven onze liefde aan afgoden, die we zelf bedenken en maken. Wat moet God hier een verdriet van hebben.

Ds. A. Jonker