Zondigen bij volwassendoop

Ds. B. J. van de Kamp / 6 reacties

Vraag

Als je als baby gedoopt bent in een reformatorische kerk. Je doet later belijdenis in die kerk en een aantal jaren daarna sluit je je aan bij een evangelische gemeente. Om daar lid te willen worden moet je je opnieuw laten dopen door onderdompeling. Volgens mij zondig je dan heel bewust als je die volwassendoop doet. Maar is dat dan ook een zonde tegen de Heilige Geest?

Antwoord

Beste vraagsteller /-ster,

Dit is een lastige kwestie. Het gaat de betrokken mensen niet om een bewust verloochenen van de Heere God en Zijn werk, maar juist om een belijden en erkennen van de Heere God en Zijn werk. Markus 16 speelt daarbij een grote rol. Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden. Groot accent ligt dan op de aanwezigheid van bewust en levend geloof, dat de Heilige Geest geeft en tot stand brengt.

Persoonlijk deel ik de wijze waarop de kerk het heeft verstaan. Zie de besnijdenis bij Abraham en zijn nakomelingen. Het verbond gaat van God uit. Dat is het genadeverbond. Dat geldt geheel zijn huis. Wee, degene, die dat niet wil ontvangen.

Dat verbond heeft het deelhebben in het geloof aan de belofte van de Drie-enige God tot inhoud. De geweldige kracht en zegen daarin is, dat God dat ook welmenend tot stand wil brengen. Dat mogen wij ook verwachten en daar ook om vragen. Zie de rijkdom in het dankgebed voor de doop aan de kinderen in het doopformulier.

Als wij daar nu eens hartelijk voor zouden danken en over juichen, dan was er heel wat meer geloofsleven tot ontplooien gekomen, dan dat wij er tot op heden in de (reformatorische) kerken van zien. De ene groep zegt: de doop maakt niet zalig. De andere kant zegt: ga er maar vanuit dat je zalig bent tot het tegendeel blijkt. En wat hebben die partijen al veel bestreden.

Waar het om gaat is: de God van de doop, van het genadeverbond, Vader, Zoon en Heilige Geest – Die maakt zalig. En dat Zij -Vader, Zoon en Heilige Geest- dat zullen doen beloven en verzegelen zij in de doop. Ik doop u in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Als wij daaruit leven, leeft het verstaan van de Doop ook echt.

Maar dat is niet het geval. Gevolg is dat velen een vraagteken zetten bij de juistheid van de kinderdoop. Dan krijgt de persoonlijke verantwoordelijkheid en de persoonlijke beslissing een grotere plek. Gevolgd door de bevestiging van de doop aan volwassen. Ik wil niet zeggen dat men dat bewust doet als een verwerpen van een instelling van God. Men meent een inzetting van mensen ondergeschikt te maken aan een persoonlijke verantwoordelijk voor God.

Ik heb dat anders leren zien. Juist toen ik tot persoonlijk geloof in de Heere werd gebracht, gingen mijn ogen open voor de Heere. Namelijk dat Hij al zo lang met mij bezig was. God wilde wel, maar ik niet. Door mijn ongeloof heb ik de krachtige zegen van de doop zolang tegengehouden. Geweldig, dat God mij daaraan heeft ontdekt en de zonde heeft verbroken. En dat ook altijd wil blijven verbreken als ik toch weer terugval. Ik dank God, dat de basis van mijn heil niet mijn keuze voor Hem is, maar Zijn verkiezende liefde voor mij. Die verkiezende liefde is zichtbaar in het teken van de doop.

Als een gedoopt kind vraagt: wil de Heere mijn God zijn en houdt de Heere God van mij?  Dan mogen en moeten ouders zeggen: ja, zie de beloften van God en het teken van de doop in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Zo mag en moet een kind worden bewogen tot geloof.

Persoonlijk zie ik zo mijn grote verantwoordelijkheid om dicht bij de Heere God te blijven. Beoordelen of ik in woord en daad dat ook doe, is mij meer dan een dagtaak. Het oordeel over een ander komt mij niet toe. Dat ligt in de handen van God. De oproep van Christus is om Hem te volgen. Hij leidt tot de Vader door Zijn Woord en Geest. Dat is de gouden draad van Zijn verbond door alle tijden en generaties heen.

Hopelijk is mijn antwoord voldoende helder. Hartelijke groet en veel zegen toegewenst,
Ds. B. J. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

kinderdoopvolwassendoop
6 reacties
EVA
Wat is het werk van de Heilige Geest? een mens/zondaar overtuigen dat je zonder Jezus voor eeuwig verloren gaat, Hij is een middelaar...wat is de zonde tegen de Heilige Geest, je oren sluiten voor die roepstem, het kloppen aan je hart negeren, niet aanemen dat je een verlosser nodig hebt...is onvergevelijk, want als je dat nooit doet ga je verloren.
Zonde tegen de Heilige Geest heeft dus niets te maken met door door onderdompeling/volwassen doop, dat is alleen maar gehoorzamen aan de opdracht die God ons geeft, in Hand. 2:38
zeeuwsebabbelaar
Amen Eva
nuchterik
@Lanor Feitelijk is het dus zo dat een mens bekeerd moet zijn voordat hij zijn kinderen kan laten dopen. (Dat betekent niet dat onbekeerde ouders hun kinderen niet moeten laten dopen, maar dat onbekeerde ouders bekering moeten zoeken).
Ik denk niet dat je de doop alleen in verband moet brengen met versterking van het geloof van ouders. Het is niet voor niets dat kinderen in het midden van de hele gemeente gedoopt worden.
Tot slot denk ik dat ds. v.d. Kamp gelijk heeft met het benadrukken dat het niet om onze keuze gaat maar om het benadrukken van Gods verkiezende liefde. God zoekt de zondaar, door ons ongeloof heen. Dat is genade.
Roozemond
We leven duidelijk in een tijd dat de kinderdoop al heel lang onderschat is en de volwassendoop tegenwoordig, of geloofsdoop, hoe je het ook wilt noemen, sterk overschat wordt.
Moeilijk om een gezonde middenweg te vinden.
Roozemond
@Lanor, bedankt voor je reactie.
Wat ik vooral in mijn omgeving zie, en tevens al vele malen getuige van geweest ben inmiddels, dat de doop wordt gezien (volwassendoop/geloofsdoop) als iets heel heiligs en waarbij de ds. letterlijk steeds zei: je bent nu heilig, het maakt niet meer uit wat je doet, want je bent gedoopt. Tja, daar kan ik dus niets mee!
Verder ben ik blij dat ik als kind gedoopt ben en dat ik op mijn 18e de keus mocht maken om met Hem verder te leven. Daar hoefde van mij niet nog een keer dopen overheen maar van harte amen zeggen op wat Hij voor mij heeft gedaan.
gelukkig zie ik ook mensen die oprecht voor de volwassendoop kiezen.
Toch vind ik beangstigend dat dominees de doop zo intens gaan verheerlijken en onbijbelse dingen er aan toe voegen...
johannesp
Hallo allemaal,

Waar kan ik in de bijbel de argumenten vinden voor de kinderdoorp?

ik weet wel dat er in de bijbel staat "bekeert u en laat u dopen". Dit heb ik dan ook gedaan. Op volwassen leeftijd, aangezien ik toen Jezus'aan heb genomen als mijn Redder. Ik ben als kind ook gedoopt en ervaar het als een symbool dat God mijn ouders wilde helpen met mij christelijk op te voeden.

Overigens ga ik met plezier naar een kinderdoopdienst van familieleden, of een belijdenisdienst, aangezien ik van mening ben dat God ons hart aanziet. Maak je oprecht een keuze voor God, dan is het mijns inziens, feest in de hemel.