Hoe kritisch muziek te luisteren

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Ik zit zo een beetje over muziek na te denken en telkens weer vraag ik me af of het luisteren van Nederlandstalige muziek (piratenhits, geheime zender) nu ook fout is, want ik ken meerdere nummers en daar hoor ik gewoon geen verkeerd woord in. Je kunt het een beetje vergelijken met een kinderliedje, vind ik dan vaak, alleen dan voor jongeren. Maar er zijn ook nummers van bekende zangers, zoals bijv. Jan Smit, en die heeft nummers die eigenlijk niet goed zijn, maar ook nummers waar niks verkeerd aan is. Maar Jan Smit zelf is niet christelijk, Maar waar moet je bij het luisteren van muziek nu opletten? Vooral op de tekst? Of moet je ook kijken naar het leven van de zanger (maar dan kun je ook geen kinderliedjes meer luisteren)? Waar moet ik op letten bij het kiezen van muziek? Ik vraag het me steeds weer af.

Antwoord

Beste vragensteller,

Er is, net als op vele gebieden, in de muziekwereld een bepaalde speelruimte. Een ieder mag daar met eigen geweten in kiezen, luisteren en musiceren, als hij of zij het maar kan verantwoorden tegenover de Heere God! Hierbij enkele (Bijbelse) richtlijnen voor het beoordelen van muziek. Kijk ook eens naar de andere antwoorden die over dit onderwerp geschreven zijn.

1. Kan ik de te zingen tekst verantwoorden tegenover God? Kan ik God hiervoor ook danken? (De Bijbel zegt immers: "Dank God in alles!", 1 Thess. 5:18). Hierbij vallen automatisch alle teksten af die spotten met God of tegen de overige negen geboden van Gods wet ingaan.

2. Hoe is het leven van de schrijver van het liedje? ("Kies heden wie je dienen zult", Jozua 24:15). Er zijn bekende artiesten die belijdend satanist zijn. Ik denk niet dat het de wil van God is als je deze liederen zingen gaat.

3. Hoe reageer jij op het soort muziek? (zie de geschiedenis van koning Saul en 'harpist' David, zie 1 Sam. 16, in het bijzonder vers 23). Van diverse soorten muziek kunnen mensen agressief worden en van andere soorten muziek worden mensen juist rustig.

Ik hoop dat de richtlijnen helder en duidelijk zijn. Voor alle duidelijkheid, de beoordeling moet niet aan één van de richtlijnen kunnen voldoen maar aan allen. Verder hoop ik dat er geen elementen ontbreken. Is dit het geval of heb je vragen, dan hoor ik het graag van je! Gods zegen toegewenst bij het maken van de juiste keuzes.

Een hartelijke groet,
Bert Noteboom

B. Noteboom

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Almere
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    * Jeugdevangelist in Almere
    * Lid van Chr. Gem. 'De Wegwijzer'
    * Koordirigent / liedschrijver

Tags in dit artikel:

muziekpopmuziek