Pa tegen relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Ik zit met een moeilijk probleem. Ik ben een jongen van net 24 jaar. Ik heb hele goede contacten met een meid van bijna 17. We kennen elkaar al een jaar. En vanaf bijna het begin dat we elkaar kennen vertrouwden we elkaar langzamerhand steeds meer al onze persoonlijke dingen toe. We kunnen er samen heel fijn en goed over praten. En we begonnen ook steeds meer voor elkaar te voelen. We wilden graag een keer samen echt afspreken. Dat is gebeurd, en het was zo fijn en goed samen. Na die eerste keer zijn er verschillende keren gevolgd. We hebben elkaar te kennen geven dat wij met heel ons hart het zien zitten om samen het leven te delen. Want doordat wij in alle dingen zo fijn met elkaar kunnen praten, we hebben zoveel dingen gemeen, en qua geloof zitten we ook zo op één lijn. En daar zijn we allebei ook blij en dankbaar mee. Zij is van de Gereformeerde Gemeente en ik van de Hersteld Hervormde kerk. Kortom, we kunnen het in alle dingen fijn en goed samen vinden. Maar bovenal zijn we dankbaar en blij dat we wat geloof betreft ook zo op één lijn zitten en ook daarover goed kunnen praten. En als we samen zijn, en we zitten ergens heerlijk dicht bij elkaar, dan geeft dat zo'n vertrouwd gevoel samen! Maar nu houden haar ouders (vooral haar pa) onze relatie tegen. Ze vinden haar te jong, en hij ziet het kerkverband ook als een reden om onze verkering tegen te houden. Hij is bang dat zij de keuze niet overdacht maakt. Dat ze te jong is om zo'n keuze te maken. Maar mijn vriendin en ik hebben daarover gepraat en toen heeft ze volmondig gezegd tegen mij dat zij haar keuze goed heeft overdacht en dat zij het met mij meer dan 100 procent ziet zitten. We weten van elkaar dat we er beiden voor gaan!! Maar het geeft (vooral bij haar) elke keer zo'n onrust als we samen zijn omdat we tegengehouden worden. En we weten zelf dat dat niet goed is. Maar we zijn er allebei echt klaar voor om samen een relatie aan te gaan. En dan is het moeilijk om elkaar niet te kunnen geven wat we allebei dolgraag willen! Om elkaar in alle dingen bij te staan! Om er altijd voor elkaar te mogen zijn! En als zij er over begint met haar ouders, dan wordt haar pa boos. Haar ma begrijpt haar wel. En nu praten wij veel samen over deze dingen om toch haar pa proberen duidelijk te maken hoe wij er over denken. Maar omdat haar pa boos werd, is zij nu eigenlijk helemaal dichtgeklapt. Nu heeft hij afgelopen week wel toegestaan dat ik een keer mocht komen. Want dat mocht eerst zelfs niet. Daar hebben de broers van mijn vriendin voor gezorgd. Maar hoe moeten wij hier mee omgaan? Wij beseffen dat wij niet op deze manier mogen en kunnen doorgaan. Maar als wij elkaar 'kwijtraken' dan beseffen we allebei dat we beiden een groot wonder kwijtraken: onze liefde! Hoe moeten we verder?

Antwoord

Beste jongeman,

Hoe jullie verder moeten? Op de ingeslagen weg... je mocht nu toch een keer komen? Leer papa kennen en zorg dat hij jou leert kennen zodat mogelijke vooroordelen de wereld uit worden geholpen! De meeste vaders zijn trots op hun dochters en willen de állerbeste man voor hun dochter. Laat zien dat jij dat in dít geval bent! En dat betekent, dat je je ook terughoudend opstelt als dat nodig is: 17 jaar is jong... daar heeft papa absoluut gelijk in!

Loop dus niet te hard van stapel, maar nu de eerste stap in huis is gezet zal de tweede mogelijk kunnen volgen. Haar moeder en haar broers staan al aan jullie kant, als ik het zo mag zeggen... het is aan jou om haar vader te laten zien dat het jullie ernst is: is je vriendin de enige dochter, zodat je mogelijk de enige schoonzoon wordt; de ideale schoonzoon?! Met andere woorden: geef de vader de plaats die hém toekomt in de relatie met zijn dochter!

Daarbij ook: zowel haar vader en moeder als jullie zelf mogen blij zijn met zo’n serieuze houding van jullie beiden ten opzichte van elkaar, het leven en de kerk-geloofs-keuze!

Laat nog eens van je horen!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering
4 reacties
Race406
@de vraagsteller: Niet alleen met elkaar praten hierover (dat is op zich heel goed!), maar spreek samen vooral met God hierover. Als Hij jullie voor elkaar bestemd heeft komt het echt wel goed! Doe rustig aan (Marijke zegt terecht dat bijna 17 erg jong is!), jij bent tenslotte een stukje ouder en waarschijnlijk ook verder in je ontwikkeling. Jij werkt waarschijnlijk al, zij zit nog op school? Dan kan het voordat je kunt trouwen nog wel een tijdje duren. Dus rustig aan opbouwen en genieten van het moois wat God je geeft!
meizje
Mooi antwoord, sterkte. Ik zou graag met je vriendin willen mailen als iemand die hier ervaring mee heeft. Als zij dat ook wil: meizje@hotmail.com
Rianne1357
Mijn vader zei vroeger altyd, als je het goed doet is het nooit te jong. mijn dochter was 15, nu 6 jaar later is het haar man. t was haar 1e vriend. ik vond het erg moeilijk, mede omdat haar vader jong overleed, en ik er niet samen over kon spreken. maar ik ben er nu toch dankbaar voor dat ik het nooit verboden heb. doe rustig aan. en als jullie voor elkaar bestemd zijn, dan krijgen jullie elkaar. Gods zegen voor nu en de toekomst, en niet alleen vaders willen de beste man voor hun dochter, ook moeders voor hun dochter of zoon hoor. t is toch je kind? maar je moet de kans en tyd krijgen elkaar en de fam leren kennen. en even nog een krabbeltje voor pa, pa je weet je kunt niet kiezen voor je kinderen hoor. en al is uw dochter 17, dan kan het heel serieus en echte liefde zijn. en het gaat om een drievoudig snoer met de Heere, heb het nog even niet over kerkverbanden dat is minder belangrijk. de kerk met een kleine k maakt niet zalig. door Genade alleen!!! sterkte en jonge mensen een gezegende verkeringstyd toegewenst.
Joli
Wat beschrijf je je relatie mooi, zuinig op zijn!