Ik vraag me al een tijd af hoe het komt dat mannen meer gericht zijn op het lich...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik vraag me al een tijd af hoe het komt dat mannen meer gericht zijn op het lichamelijk contact in een relatie, en vrouwen dit vaak wat minder hebben?! Is hier een verklaring voor? Waarom zoeken mannen dat lichamelijk contact? En als ik als vrouw nu meer van het praten ben, hoe moet ik daar dan mee om gaan?

Antwoord

Beste mevrouw,

Door de formulering van uw vraag ga ik er van uit dat u een vrouw bent en uit het uitroepteken ná de eerste vraagteken concludeer ik, dat u moeite hebt met dat (meer) wíllen van lichamelijk contact.

Ja, er is een verklaring voor de verschillen tussen man en vrouw: God heeft mannen en vrouwen verschíllend geschapen, met verschillende behoeften en een verschillend gevoelsleven. Adam had “een hulp” nodig, “die bij hem paste”. Een aanvulling. Want ônder háár was híj niet compleet. Zo mogen man en vrouw sámen mens zijn. Zij vullen elkaar aan, maar zijn níét hetzelfde. Gelukkig niet, zou ik zeggen! God heeft gezien dat Zijn Schepping góéd was. Hij heeft allerlei mogelijkheden gegeven, die helaas door onze zonden ook veel beperkingen, moeiten en verdriet met zich meebrengen. Onder andere in het omgaan met elkaar in het algemeen en binnen de relatie van het huwelijk in het bijzonder.

Juist in de omgang als echtgenoten komt het niet alleen aan op liefde in de zin van verliefdheid, maar ook op liefde in de zin van trouw! Zowel man als vrouw leert zijn/haar levenslessen, maakt op verschillende gebieden ontwikkelingen door: óók in (beleving van) seksualiteit en in communicatie. Zogenaamde patronen ontstaan: men ziet elkaar op een bepaalde manier en verwacht dat reacties steeds hetzelfde zullen zijn... Waarbij dan ook nog eens alles wat u vroeger thuis hebt geleerd meespeelt. Het voorbeeld dat u kreeg van ùw ouders, dat hij kreeg van zíjn ouders. Verschillende gezinsstructuren komen bij elkaar en zoeken ernaar om nieuwe eenheden te vormen. Dat gaat niet vanzelf, maar vraagt steeds weer heel goed naar de ander te lùísteren en te kijken!

Wat mij erg geholpen heeft om de verschillen tussen mannen en vrouwen te begrijpen was het lezen van verschillende boeken over relaties en communicatie. Ik noem er vier, die goed leesbaar zijn: 1. “Wat wil hij, wat wil zij”, door Willard F. Harley jr. ISBN 90 6067 630 0.
Vooral dit boek geeft een heldere uiteenzetting in minder dan 290 pagina’s. 2. “Je begrijpt me gewoon niet”, door Deborah Tannen, een pil van bijna 350 blz. over hoe vrouwen en mannen met elkaar praten. ISBN 90 5333 050. 3. Van dezelfde schrijfster, maar iets minder bekend: “Dat bedoelde ik niet”, over hoe taal relaties maakt of breekt. ISBN 90 5333 103 4. 4. “Mannen komen van Mars, Vrouwen van Venus”, door John Gray, ruim 280 blz. over mannen zijn anders, vrouwen ook. ISBN 90 274 3139 6. Dit boek is in een meer populaire stijl geschreven en daardoor erg bekend geworden.

Ik prijs niet zo gauw boeken aan, maar als antwoord aan u lijkt het me wel zinvol. In deze boeken worden veel voorbeelden genoemd waar u waarschijnlijk zichzelf wel in herkent... en dat geeft méér antwoord dan ik in een paar (onpersoonlijke) zinnen kan zeggen. Nog wel een tip: lees ze sámen, zodat u er ook sámen over door kunt praten en leert naar elkaar en elkaars wensen te luisteren!

Ik wens u veel plezier en leerzame momenten toe bij het lezen. Bewustwording  (lees: kennis hebben van...) is nog altijd het begin van mogelijke verandering doordat u ánders tegen bepaalde situaties aan leert kijken! Mocht u toch met vragen blijven zitten die u persoonlijk aangaan, schrijft u dan gerust nog eens!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

psychologie