Geachte dominee. Ik ben vroeger verliefd geweest op een getrouwde man. Dat kwam ...

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee. Ik ben vroeger verliefd geweest op een getrouwde man. Dat kwam mede doordat ik veel gepest werd op school. Hij was altijd vriendelijk en ik hechtte me heel erg aan hem. Nu is dat een acht jaar geleden. Er is nu een getrouwde man die mij vertelt dat hij verliefd op mij is. Ik vind dat heel erg en zie geen oplossing. Ik ben bang dat het de straf is voor mijn zondige gedachten toen. Ik heb zelf contact met een jongen, maar ik twijfel of ik wel met hem mag trouwen. Ik wil wel dat hij t.z.t. alles weet. Mag ik trouwen? Ik heb overspel in mijn gedachten gedaan. Een meisje.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Allereerst moet ik je teleurstellen, want je krijgt geen antwoord van een dominee, maar van een ouderling. Wanneer dat een probleem is, hoor ik het wel. Ten tweede vind ik het moeilijk om met zo weinig informatie jouw een relevant antwoord te geven. Ten derde is het misschien beter om persoonlijk te antwoorden, maar ik doe een poging.

Ik begrijp trouwens het verband niet tussen het pesten op school en verliefd zijn op een getrouwde man. Of het zou zo moeten zijn, dat je bij hem je wel geborgen voelde en door je klasgenoten niet werd geaccepteerd, maar juist werd gepest. Over welke leeftijd spreken we dan? Het is nu acht jaar geleden, dat dit speelde? Hoe oud was jij toen. Allemaal vragen, die eigenlijk eerst om een antwoord roepen, voor dat ik iets kan zeggen hoe je hier mee om moet gaan. En dan komt probleem twee om de hoek kijken: een getrouwde man is verliefd op jou, althans, dat vertelt hij je. Je vindt het zelf heel erg en ziet geen oplossing. Moet je wel een oplossing zoeken? Je weet toch, dat dit niet kan en niet mag.

Trouwens, je legt wel erg snel een verband tussen jouw zondige gedachten toen en de bekentenis van die getrouwde man nu. Een straf voor jouw zondige gedachten. We moeten voorzichtig zijn gelijk een relatie te leggen tussen zonden en een straf. Dat deden de Farizeeërs ook, maar de Heere Jezus laat zien dat hier niet altijd sprake van hoeft te zijn. In de meeste gevallen niet. We staan allemaal schuldig aan Gods geboden. We hebben allen gezondigd en derven (missen) de heerlijkheid van God. Door eigen schuld, maar niet door een concrete zonde.

En dan de laatste twee regels van je vraag: je hebt contact met een jongen, maar je twijfelt of je met hem mag trouwen. Hoe lang ken je die jongen al? Ben je verloofd, heb je trouwplannen. Zie je hoe moeilijk het is om je rechtstreeks te antwoorden. Je wil dat hij alles weet. Dat is een goede zaak. Maar waarom wil je dat? Begin je dan bij het begin? Je was verliefd op een getrouwde man, nu een getrouwde man op jou? En tussendoor heb jij contact met een andere jongen. Als jij vindt dat je overspel gedaan hebt in je gedachten, dan moet het met de Heere in orde komen. En als anderen dat ook weten, moet je hen ook om vergeving vragen.

Een rechtstreekse vraag: zit je hier nu meer omdat je niets voor die andere jongen voelt en op deze manier het uit wil maken, of heb jij jezelf een zondecomplex aangepraat? Of drukken je zonden echt op je hart? Ik kan dit moeilijk peilen. Het zou goed zijn, wanneer je nadere informatie gaf, of is dit voor jou voldoende?

Je mag ook via Refoweb mijn privémail opvragen. Ik hoop dat je iets verder gekomen bent, maar het blijft een moeilijke zaak. En ook behoorlijk ingewikkeld. Heb je al hulp ontvangen, of is dit de eerste keer, dat je hier mee voor de dag komt?

Ik wens je heel veel sterkte om met dit probleem op de juiste manier om te gaan. Wanneer jij zondige gedachten blijft koesteren of op de een of andere manier contact zoekt of houdt met een getrouwde man, dan weet je zeker dat dit niet in de lijn van de Schrift is.

Maar... bij de Heere is vergeving, altijd geweest. Opdat (met het doel dat) Hij gevreesd wordt. De vreze des HEEREN bewaart voor de zonde.

Met hartelijke groet,
B. S. van Groningen

B.S. van Groningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Oud-godsdienstleraar Wartburg College, docent Cursus Godsdienst Onderwijs (Bijbelkunde) en ouderling.