(...) is dit mogelijk iets ergs geweest (iets van het hart) en is er misschien i...

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraagje (omdat ik me erg veel zorgen erover maak, maar hopelijk onnodig). Ik heb pas bij het bedrijf waar ik werk meegedaan aan een voetbalpartij, terwijl ik zelf verder niet sport (dus niet zo heel veel beweeg). Ik heb toen denk ik echt het uiterste gevraagd van mezelf, want ik was ook echt op (ongeveer twee uur voetballen). ‘s Nachts werd ik echter wakker en toen had ik een erg zere linkerschouder en daar iets om heen. Ik had het verder niet benauwd of zo en met twee paracetamol was het weer weg na een tijdje. Toen ik het later iemand vertelde, zei die meteen aan het hart te denken. En op internet lees je veel over zulk soort symptomen. Nu mijn vraag: is dit mogelijk iets ergs geweest (iets van het hart) en is er misschien iets beschadigd o.i.d.? Of is er slechts spierpijn? Kan het zijn dat het in de slaap bijvoorbeeld vaker voorkomt terwijl ik het niet merk? Volgens iemand anders moet je bij zoiets eenmaligs niet meteen schrikken maar ondertussen maak ik me wel grote zorgen. (Ik ben nog begin 20 en geen overgewicht o.i.d.). Alvast mijn hartelijke dank voor het antwoord.

Antwoord

Ik denk bij dit verhaal helemaal niet aan het hart. Het doet veel meer aan iets met de spieren denken. Wanneer de klachten snel zijn verdwenen en niet meer teruggekomen zijn is er geen reden voor zorg, voor zover ik het kan bekijken. Lekker gaan sporten zou ik zeggen.

Overigens: wanneer jonge mensen van begin 20 mij vertellen dat ze niet aan sport doen, begrijp ik daar niets van en adviseer ze dat wel te doen. Geleerden spreken van een gezond beweeggedrag, wanneer je minstens vijf keer per week minstens een half uur lekker beweegt: stevig doorfietst, stevig wandelt, zwemt etc. Dat kan natuurlijk ook prima in het kader van woon-werkverkeer (op de fiets naar het werk, lopen naar de trein, etc.)

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch