Sceptisch over bioresonantie en orthomoleculaire geneeskunde

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik hoor tegenstrijdige berichten over zogenaamde bioresonantie en orthomoleculaire geneeskunde. Persoonlijk ben ik meer dan sceptisch. Zou een arts zijn mening kunnen geven over de al dan niet wetenschappelijke bewijzen voor deze alternatieve geneeswijzen en het effect hiervan? Wellicht is het ook fijn als een predikant de ethische kant van de zaak zou willen belichten.

Antwoord

Beide methoden vallen onder de alternatieve geneeswijzen en gaan uit van natuurlijke processen. Zoals bij alle alternatieve geneeswijzen is het grote probleem dat er geen wetenschappelijke bewijzen zijn voor effectiviteit. Moet er gelijk aan toe voegen: van sommige medicijnen weten wij ook niet hoe ze werken, maar van alle reguliere medicijnen is op zijn minst wel werkzaamheid aangetoond. Voor zover ik kan overzien zijn het geen methoden die stoelen op een voor ons af te wijzen basis.

Natuurlijk is het wel van belang welke achtergrond een eventueel te raadplegen "genezer" werkt. Ook daarbij voeg ik toe: dat geldt ook voor de zg. "regulieren".

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

medischnatuurgeneeskunde