Een dominee zei eens: als we een vijand van het recht van God zijn, dan moeten w...

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Een dominee zei eens: als we een vijand van het recht van God zijn, dan moeten we het nog maar eens nakijken. Wat bedoelt die dominee met: een vijand van het recht van God? Kunt u dit eenvoudig uitleggen?

Antwoord

Beste lezer,

Eerst maar een uitleg over “het recht van God”. De Heere heeft er recht op dat wij Hem dienen met heel ons hart; dat we Hem liefhebben boven alles en de naaste als onszelf - de korte inhoud van de wet, zoals de Heere Jezus ons leert in o.a. Matt. 22:37-40. Maar... door onze zonde doen wij dat niet. Wie kan zeggen dat hij de Heere liefheeft zoals Hij het waard is? En wie kan zeggen: ik doe mijn naaste nooit enig onrecht, maar ik zoek altijd alleen maar zijn belang? Wij doen dus niet waar de Heere recht op heeft. Dat betekent: wij schenden dat recht; we overtreden Zijn heilige liefdewet op duizend en één manieren.

Wat moet er dan gebeuren? Daar is het Woord van God duidelijk over: de mens die zondigt, moet sterven - lichamelijk, geestelijk en eeuwig. We hebben de hel verdiend. De Heere heeft het volste recht om ons die straf te laten ondergaan. Ik hoef daar niet eens Bijbelteksten bij te noemen, want de hele Schrift is er vol van. Alleen: daar wil ik niet aan. Zoals ik van uit mezelf ben, probeer ik mijn zonden toe te dekken; te doen alsof het niet zo erg is. Ik heb toch ook nog wel goede dingen, vind ik. Dat ik 'fouten' maak, akkoord, maar daarmee heb ik toch de hel nog niet verdiend? Ik vind eigenlijk dat God het veel te zwaar aanzet. Daarmee laat ik zien, dat ik het niet eens ben met het recht van God, namelijk dat Hij mij eeuwig zou moeten straffen. Ik protesteer er tegen. Misschien  ben ik mezelf dat niet eens bewust. Maar ik vind het maar een zware preek als er gezegd wordt dat ik “een vijand van het recht van God ben”. Hopelijk is die uitdrukking nu wat verduidelijkt.

Hoe moet het dan? Weet je, als de Heilige Geest in je leven gaat werken, wordt het anders. Dan herken je de woorden uit Psalm 130: “Zo Gij, HEERE! de ongerechtigheden gadeslaat, HEERE! wie zal bestaan?” Ik erken dat de HEERE gelijk heeft, als Hij mij veroordeelt. Ik kan er niets meer tegen inbrengen. Want stel je voor, als de Heere alles van mijn zondige leven in een boek schrijft en mij daarop afrekent, wat blijft er dan over? Dan moet ik vergaan. Denk eens aan Jesaja, toen hij geconfronteerd werd met Gods heiligheid (Jesaja 6), of aan Johannes, toen hij op Patmos de verheerlijkte Heere Jezus zag (Openb.1). Dan blijf je nergens!

Door het geloof leer je dat erkennen. Je geeft God gelijk, Vroeger noemde men dat: God in Zijn recht toevallen. Toestemmen, dat je het verdiend hebt om voor eeuwig verloren te gaan. Maar dat is niet het laatste. Want ook al heeft de Heere recht op je dood, Hij heeft lust in je leven! Lees Ezechiël 33:11: “Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE; zo Ik lust heb in de dood van de goddeloze! (dat is een eedformule, die betekent: Ik zweer dat Ik geen lust heb in de dood van de goddeloze!). Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve!” Als ik eerlijk erken wie ik ben en wat ik verdiend heb, mag ik weten: er is een Ander Die voor mij aan het recht van God voldaan heeft: Jezus Christus. Hij hield Zich volledig aan Gods liefdewet (gehoorzaamheid metterdaad).
Maar ook droeg Hij de straf die zondaren naar het recht van God verdiend hadden (gehoorzaamheid door te lijden).

Neem de toevlucht tot Hem en zeg: Heere Jezus, wees ook mijn Zaligmaker. Woon en werk in mijn hart. Zo worden vijanden met God verzoend door de dood van Zijn Zoon (Rom. 5:10).

Hopelijk is zo de genoemde uitdrukking wat duidelijker geworden. Ik hoop ook dat je beleeft waar het in het bovenstaande om gaat. Dat zijn grote dingen, maar we mogen erom vragen dat de Heere ons dat Zelf leert door Zijn Woord en Geest. Dan blijft er maar één ding over: mateloze verwondering over zoveel genade voor een zondaar die de dood verdiend heeft!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs