In studententijd neemt binding met thuisgemeente af

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / Geen reacties

Vraag

Ik ben sinds mijn geboorte lid van de Gereformeerde Gemeenten. Nu ga ik hier ongeveer sinds mijn 17e/18e jaar niet meer naar toe. Ik ben toen op kamers gegaan en sindsdien bezoek ik verschillende kerken. Ik heb niet één specifieke kerk waar ik elke zondag naar toe ga. Ik twijfel nu heel erg of ik bij de Gereformeerde Gemeenten, waar ik nu dooplid ben, ook dooplid moet blijven of dat ik mijn lidmaatschap moet opzeggen. Het voelt namelijk voor mij niet goed om lid te blijven bij een kerk waar je nooit meer komt en waar je niet meer actief bij betrokken bent. Aan de andere kant... als ik mijn lidmaatschap opzeg, ben ik niet meer aangesloten bij een kerk. Misschien heeft u advies over wat ik in deze situatie het beste kan doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De vragen waar jij tegen aan loopt zijn denk ik herkenbaar voor veel studenten. In je studententijd neemt de binding met je thuisgemeente af wanneer je in een andere plaats gaat studeren. Dat is helemaal zo wanneer je op kamers gaat wonen en minder vaak in je thuisgemeente naar de kerk kan. Begrijp ik trouwens uit je vraag dat je sinds je op kamers bent gegaan in het weekend ook niet meer bij je ouders bent, of bezoek je wanneer je bij je ouders bent wel de Gereformeerde Gemeente?

Je vraagt advies over wat je in deze situatie het beste kunt doen. Nu is advies geven wat lastig omdat ik weinig achtergrondinformatie heb. Bijvoorbeeld: spelen er naast de afstand nog andere zaken mee waardoor je verschillende kerken bezoekt? En wat houdt je tegen om je aan te sluiten bij een van de kerken die je bezoekt? Ook dat kan namelijk verschillende redenen hebben. Vind je het lastig om je te binden, heb je vragen over de wijze waarop er in de andere kerken wordt gepreekt, vind je geen of weinig aansluiting met de gemeente? Voor een goed advies zou ik eigenlijk meer van jouw persoonlijke situatie willen weten.

Als ik je vraag lees heb ik het idee dat je het lastig vindt om aansluiting te vinden bij een andere gemeente, maar ook om ondertussen aangesloten te blijven bij je thuisgemeente. Geloven doe je niet alleen. Ik ben altijd weer blij als ik mensen uit mijn gemeente ontmoet. Niet perse omdat we het altijd met elkaar eens zijn of elkaar altijd begrijpen, maar vooral omdat in de ontmoetingen duidelijk wordt dat Gods kerk breder en rijker is dan het individuele lid. In die zin heb jij niet alleen een gemeente nodig, maar heeft de gemeente ook jóu nodig.

Uit je vraag wordt mij niet helemaal duidelijk hoe lang de situatie die je beschrijft al voortduurt. Is dit enkele maanden, of wellicht al enkele jaren? Een tijd van zoeken kan goed zijn, maar moet ook niet te lang duren. Je zou in je zoektocht verdwalen. De ideale gemeente bestaat hier op aarde niet, die zal je dus ook niet gaan vinden. Mijn advies is om voor jezelf goed te inventariseren wat het nu moeilijk maakt om je aan te sluiten bij een gemeente. Of dit nu je thuisgemeente is of een van de gemeenten die je bezoekt. Probeer, als dat lukt, hier ook met een ouderling of predikant van je thuisgemeente over te spreken.

Probeer ook voor jezelf helder te krijgen waarom je überhaupt op zoek bent naar een kerk. In de kerk kom je in aanraking met God, of beter gezegd: God wil Zichzelf aan ons als mensen bekend maken. Rondom Gods openbaring vormt zich een gemeente, waarin verkondiging van het Evangelie plaatsvindt, God aangebeden en verheerlijkt wordt en de leden van de gemeente elkaar aanmoedigen, vertroosten en vermanen om in het geloof te blijven.

Ik wens je veel zegen en succes bij je zoektocht! Als ik nog verder met je mee kan denken: laat het weten.

Met vriendelijke groet,
Pieter Oskam

Tags in dit artikel:

kerkkeuze