(...) Ik wil echt heel graag bij Jezus horen en zijn discipel worden, maar ik vi...

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Ik kom uit een gezin van drie kinderen, ik ben de middelste. Ik ben autistisch, in een wat lichtere vorm. Ik ben christelijk opgevoed en ben sinds een paar maanden veel over het geloof aan het nadenken. Ik wil echt heel graag bij Jezus horen en zijn discipel worden, maar ik vind het zo moeilijk om Hem te volgen. Ik ga zo vaak de mist in en ik vind het ook zo moeilijk om te weten wanneer God tot mij spreekt, Zijn leiding in mijn leven te ervaren. Ook de Bijbel vind ik moeilijk om te vertalen naar mijn persoonlijk leven, ook al staan er wel teksten in die ik heel mooi vind en spreken de preken mij zondags vaak erg aan. Maar in mijn verdere leven ervaar/merk ik er zo weinig van. Er staat in de Bijbel dat er ook mensen zijn die het Woord weer horen, maar dat ze er niks mee doen. En dan ben ik daar ook een beetje bang voor; dat ik er niks mee kan doen/dat het me niet lukt. Ik zit op een onchristelijke school, maar het is zo moeilijk om echt iets van het christen zijn uit te stralen. Natuurlijk probeer ik niet te vloeken (ze weten dat ik christen ben) en probeer ik aardig te zijn en niet ruzie te zoeken, maar elke dag gaat er toch wel weer wat mis (praat je bijvoorbeeld over een ander of iets anders) en dan denk je: ik kan nooit echt een discipel van Jezus worden. En constant denk ik er dan over na hoe ik me moet gedragen en achteraf voel ik me dan weer teleurgesteld als het weer niet is gelukt. Ook komen de dingen heel anders bij mij binnen dan bij een ander. Doordat ik zoveel nadenk, denk ik ook niet altijd aan de mensen om me heen (ben ik nogal op mezelf gericht) wat ook de contacten bemoeilijkt en waardoor ik me achteraf weer schuldig voel. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik weet dat het niet een echt goede vraag is, maar ik zit hier nogal mee. Ook weet ik niet zo goed hoe ik nou op een gestructureerde manier de Bijbel kan gaan lezen. Hoe doet u dat en hoe ervaart u daarin Gods leiding? Kan dominee Van Holten deze vraag beantwoorden?

Antwoord

Ik denk dat je vraag helemaal niet zo verkeerd is als je zegt. Ik kan het zelfs heel goed begrijpen, zeker ook dat je met deze dingen loopt te tobben omdat je een lichte autistische afwijking hebt. Daar heb jij ook niet om gevraagd en hoewel we God daar de schuld niet van mogen geven weet jou Hemelse Vader wel wat jij wel kunt en wat voor jou heel moeilijk is. Dat is eigenlijk het eerste wat ik tegen je wil zeggen. God kent jou, nog beter dan dat andere mensen jou kennen en zelfs nog beter als je jezelf kent. Dat is geweldig om te weten dat God je niet alleen kent maar je ook accepteert zoals je bent.

Je zegt dat je niet goed weet wanneer God tot je spreekt en dat je Zijn leiding moeilijk kunt ervaren. Ik zou je willen aanraden om te proberen niet alleen te wachten tot God tot jou spreekt maar ook vanuit je zelf met Hem te spreken. Ik wijs je de weg van het gebed. Al die vragen en zorgen die je in je vraag neerlegt horen eigenlijk bij God te liggen. En jij moet ze daar brengen in je gebeden. In de Bijbel staat dat God ons antwoord zal geven op ons gebed. Soms doet Hij dat heel wonderlijk en direct. Maar soms ook indirect en laat hij ons wachten. Of Hij verhoort onze gebeden op een heel andere manier dan wij verwacht hadden.

Het is goed om te proberen als levende getuige van Christus te leven. Om als gelovig christen in deze wereld te staan. Dat is voor iedereen moeilijk, vooral als je in een niet-christelijke omgeving bent. Toch hangt het uiteindelijk niet van ons getuigenis af. In de Bijbel lees ik dat God mensen roept om van Hem te getuigen. Maar wat doet de Heere dan? Hij geeft die mensen ook de kracht en de moed en de vrijmoedigheid om dat te doen. En je weet best, dat kan met woorden, maar soms nog beter met daden.

Ook jij wordt door God geroepen om van je geloof te getuigen. Maar dan is het beter om aan de Heere God te vragen of Hij jou tot een levende getuigen wil laten zijn, dan dat je jezelf gaat inspannen en verplichten om te getuigen.  Want dan kom je vaak terecht bij de teleurstellingen waarover je spreekt in je vraag. Ik zou willen zeggen laat het aan God over. Vraag of Hij jou wil gebruiken in Zijn dienst en dan zul je merken dat dingen vanzelf gaan en dat je er veel meer vreugde en  voldoening in vindt.

Probeer eens de Bijbel te lezen aan de hand van een dagboek (bijvoorbeeld een dagboek speciaal voor jouw leeftijd, ze zijn in de boekhandel te vinden) en dan wordt er meestal eens stukje bij gegeven om te lezen of een vraag om te beantwoorden. Dan krijg je structuur in je geloof. Maar bid boven dat alles dat Gods Geest jou wil leiden.

Ik hoop dat ik je hiermee wat nuttige dingen heb aangereikt waarmee je verder kunt.

Vriendelijke groet,
Ds. J .J. van Holten, Bergambacht