Ik voel me een lauwe christen

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Aan Bert Noteboom. Ik las uw stukje over de snackbar waarin u vroeg om een patatje vrede. Ik voel me zo jaloers daarop. Ik vind mijzelf zo'n lauwe christen als ik dat lees. Ik voel me bedroefd nu. En denk dan: dan is het bij mij niets. Alleen maar lauwheid. Hoe kan ik ook zo op die wijze getuigen op mijn werk? Waar echt werkelijk alles zondig is. En zulke grove dingen worden gezegd. Vaak sla ik finaal dicht doordat het me zo overrompelt. Ik denk dan: wat gaat er nu van mij uit? Kunt u me advies geven?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat leuk dat je de column gelezen hebt! Goed dat je lauwheid en angst constateert bij jezelf. Je vraagt om advies.

Mijn eerste advies is, ga niet iemand naspelen en ga vooral niet denken, ik moet zo en zo antwoorden want dat deed hij of zij ook. Maar, hoe kun je getuigen? Hoe kan er wat van je uitgaan? Ik wil deze, jouw vragen, beantwoorden.

Allereerst kun je niet getuigen van of over iemand als je geen nauwe relatieband met die persoon hebt. Getuigen kan ook niet met de gedachten die je achtervolgt: nu moet het gebeuren; nu moet ik getuigen... Er moet een stuk ontspannenheid zijn en wanneer je een kans ziet, zie op Hem en niet op jezelf!

Het belangrijkste is dat je een relatie hebt met God. Niet alleen dat je belijd dat Hij er is maar dat er een diepe band is. Wanneer je deze band door Zijn genade mag kennen is het goed om iedere morgen te beginnen met gebed. Hem te vragen of Hij vandaag bij je wil zijn en of je voor vele mensen een getuigen van Hem mag zijn. Bidt om de Heilige Geest; vraag of Hij je die dag wil bijstaan dat er door jou enkel goed gesproken wordt van de Heere Jezus. In de Bijbel staat: En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.

Ik geloof niet in mijn woorden. Ik geloof ook niet dat mijn woorden in kunnen slaan als een bom. Ik geloof dat als er iets uit mijn mond schiet, of dat nou thuis, op het werk of in de snackbar is, dat de Heilige Geest dat kan en wil gebruiken om mensen stil te zetten. Zo hoop ik dat je dicht bij de Heere mag leven en zo vol van Hem bent dat je niet moet spreken maar dat je niet meer kan zwijgen. Blijf jezelf en vooral dicht bij de Heere Jezus.

Sterkte toegewenst in je moeilijke werkomgeving. Een hartelijke groet,
Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

getuigen