Zegenen door handoplegging

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Mag je mensen zegenen door middel van handoplegging? Zo ja, schuilt daar een gevaar in? Pas geleden was ik bij een hulpverlener en die zegende me. Ik vond het heel eng en voelde me er niet prettig bij.

Antwoord

Beste vraagsteller,

In de Bijbel lezen we vele keren over handoplegging, bijvoorbeeld in Hand 9:17, 14:3, 28:8, 9. Ook Markus 16:18 spreekt over “op kranken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden.” Niet alleen de Heere Jezus en de apostelen, maar ook bijvoorbeeld de diaken Filippus (Hand. 8), gebruikte de handoplegging om anderen te zegenen of beter te maken. Predikanten worden door handoplegging gezegend op het moment dat ze hun dienstwerk beginnen. Elke zondag wordt in vrijwel alle gemeenten aan het einde van de dienst door de dominee de zegen op de gemeente gelegd. Dit is ook een handoplegging (zij het zonder iedereen aan te raken...).

Het is dus een gebruik met oude papieren. Bestemd om bijzondere krachten, zegeningen of gaven over te dragen aan anderen. Meestal door ambtsdragers. De meningen zijn verdeeld als het gaat om de vraag of elke gelovige dit mag of moet gebruiken richting anderen. In de reformatorische kerken wordt het niet of nauwelijks door leden van de gemeente toegepast, anders dan in de meer evangelische kringen.

Persoonlijk denk ik dat er niets op tegen is als een ware gelovige iemand wil laten delen in de zegeningen die de Heere hem/haar gegeven heeft. Het moet dan wel gaan om de zegen die bij God verkrijgbaar is en niet iets wat in deze hulpverlener gevonden moet worden. Als je niet weet of iemand het vanuit deze bedoeling doet, kan het zelfs gevaarlijk zijn. Ook de satan wil door middel van bijbelse manieren zijn 'zegen' en krachten verspreiden.

Ken je de persoon niet (goed genoeg) dan kan het zeker eng overkomen, zoals je schrijft, en doe je er goed aan om het te vermijden. Tenzij je weet dat deze man/vrouw een levende band heeft met de Heere en daar ook op andere manieren blijk van geeft.

Vriendelijke groet,
Raymond Warnaar

Tags in dit artikel:

handopleggingzegen