(...) Ik vind het een naar idee dat hij douchet in het bijzijn van andere mannen...

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Mijn man moet voor zijn werk met intensieve trainingen mee. Daarna douchet hij zich altijd omdat hij anders de hele dag nog bezweet rond moet lopen. Dit douchen gebeurt in een doucheruimte waar meerdere mannen tegelijk douchen. Hij vindt dit geen probleem. Ik daarentegen voel me er niet zo goed bij. Ik vind het een naar idee dat hij douchet in het bijzijn van andere mannen en op die manier zijn schaamte ontbloot. Ik vind dit te privé en heb het gevoel dat het openbaren van je naaktheid alleen geoorloofd en bedoeld is voor het huwelijk. Kunt u mij hierin een richtlijn geven?

Antwoord

Geachte vragenstelster,

Het is een tere zaak die u aan de orde stelt. Ik vind het fijn dat u vraagt om een richtlijn, want (afdoende) beantwoording van deze vraag is niet gemakkelijk. Het aanhalen van “zijn schaamte ontbloten” uit de Bijbel is in Leviticus 20:17 een aanduiding voor (verboden) seksuele gemeenschap. Ik verwacht dat dit (inderdaad verkeerde) seksuele aspect geheel afwezig is als uw man zich na inspanning opfrist, door een douche te nemen, terwijl mannelijke collega`s dat in diezelfde ruimte tegelijkertijd doen.

Het onder zulke omstandigheden zich geheel ontkleed vertonen, wordt tegenwoordig niet als ongewoon beschouwd. Na sportlessen op school of ook bij (verantwoorde) sportclubs bijv. schijnt deze manier van gezamenlijk douchen door jongens in dezelfde ruimte gebruikelijk te zijn. Dat betekent niet dat wij het daarmee eens dienen te zijn. Hopelijk hebt u in alle openheid en eerlijkheid gelegenheid hier met uw man (verder) over te spreken. Mijn richtlijn zou zijn: dat u het in eerste instantie samen eens moet worden over dit punt. Daarbij mag het feit dat u samen getrouwd bent behoorlijk meewegen in het komen tot een standpunt/besluit waarmee u beiden content kunt zijn.

Wijsheid van Boven toegewenst voor een beslissing om te kunnen leven tot Gods eer, hier beneden.

Groet, ds. H. H. Klomp