Niet verzekeren om economische redenen

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Pieters. U heeft eerder op Refoweb antwoord gegeven over de keuze van het verzekeren. Toch heb ik het antwoord wat ik zoek nog niet gevonden. U zegt namelijk dat het een persoonlijke keus is en dat je je niet hoeft te verzekeren als je bezwaard bent. Ik ben niet echt bezwaard, maar toch wil ik mij liever niet verzekeren. Ik zou het dan uit economische redenen doen. Toen ik het met een aantal mensen daarover had, was dat volgens hen helemaal fout en moest ik het alleen doen als ik gewetensbezwaard zou zijn. Toch zie ik niet echt het slechte ervan in en daarom zou ik graag willen weten hoe u hier tegenaan kijkt.

Antwoord

Niemand kan of zal je verplichten een verzekering af te sluiten die niet wettelijk is voorgeschreven. De consequenties moet je wel overwegen - zoals ieder ander dat ook moet doen. Verder is het in deze net als in alle andere aangelegenheden steeds zaak I Korinthiërs 10 vers 31 te bedenken. Bijbels gezien kan ik niet zeggen dat je alleen dán onverzekerd mag zijn wanneer het een geloofszaak is.

Ds. W. Pieters

Tags in dit artikel:

verzekering