Jaloeziegevoelens

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik zit al een tijdje met een probleem. Ik heb al 21,5 jaar een relatie en ik ben ook pas verloofd. Toch merk ik, als ik zie dat mijn vriend maar even naar een meisje kijkt op een bepaalde manier of over meiden praat, dat ik vreselijk jaloers word. Ik vindt dit heel erg. Ik heb geprobeerd in de bijbel iets over jaloezie op te zoeken, maar daar staat niet echt duidelijk iets in. Ik voel mij erg zondig. Kan dit komen doordat ikzelf erg onzeker ben?

Antwoord

Allereerst denk ik dat die 21,5 jaar een typefout is. Het is vervelend voor je dat je zo gauw last hebt van jaloeziegevoelens, dat zet toch een domper op alles. Zou je voor je zelf kunnen nagaan waarom je zo erg jaloers op je verloofde kunt zijn? Probeer daar eerst eens rustig over na te denken wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn. dan kun je vervolgens daar aan gaan werken. Dan kun je het immers gericht aanpakken.

Stel dat je niet een bepaalde oorzaak kunt vinden. Dan kun je er toch tegen leren vechten. Iedere keer weer als je merkt dat je jaloers bent, moet je rustig bij jezelf nagaan waarom je dat op dat moment bent. Geeft je vriend inderdaad teveel aandacht aan die ander, dan moet je dat met hem bespreken. Is dat niet het geval, dan moet je met je verstand dat jaloerse gevoel de baas zien te worden. We zijn geen slachtoffer van onze gevoelens, maar hebben ons verstand gekregen om op die manier gevoelens de baas te worden.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

jaloersverkering