(...) Wij vernamen via de broer van een kandidaat in de PKN dat deze keer op kee...

Ds. P. Koeman / Geen reacties

Vraag

De volgende vraag wil ik met permissie stellen aan ds. Koeman (Ede). Wij vernamen via de broer van een kandidaat in de PKN dat deze keer op keer tegengewerkt wordt om examen te doen en zijn studie af te ronden omdat hij praktiserende homoseksualiteit in zijn preek veroordeelt (de preek die hij moest houden in het bijzijn van de professor). Ook was het bij een congres (o.i.d.) dat het Heilig Avondmaal bediend werd waar ook homoseksuele kandidaten aan deelnamen en waar de betreffende kandidaat protest tegen indiende. Ook dat werd hem natuurlijk niet in dank afgenomen. Kent u dit soort voorbeelden? Ik begrijp dat er niet veel aan te doen is. Maar moet er dan niet veel meer verzet/geluid van onze kant te horen zijn? Of wordt dit misschien al wel gedaan? Ik kan me goed voorstellen dat veel kandidaten zo ontmoedigd worden en zelfs misschien monddood gemaakt worden, tenzij de H. Geest het verhoedt, wat ik ook geloof.

Antwoord

Naar aanleiding van uw informatie moet ik zeggen, dat wat u weergeeft mij niet bekend is. Vandaar mijn vraag of u bereid bent mij concreter daarover te informeren. Hoe wordt hij tegengewerkt en door wie en bij welk congres, etc.? Ik kan u dan verwijzen naar mogelijkheden om deze aangelegenheid hetzij via betreffende of anderszins aan te kaarten bij een aantal instanties die na onderzoek hiertegen in het geweer kunnen komen. Want op grond van de bijbelse visie inzake praktiserende homoseksuele kandidaten e.a. mag iemand in zijn studiemogelijkheden niet belemmerd worden. U begrijpt dat ik verdere informatie van uw kant vertrouwelijk houd.

Wat uw vraag betreft of er inzake de praxis van homoseksualiteit door predikanten en/of kandidaten meer geprotesteerd wordt (dan zelfs bekend is of wordt) kan ik u zeggen, dat dit inderdaad wel gebeurt. Helaas niet altijd met het gewenste resultaat. Maar in ieder geval wordt duidelijk dat deze zondige praktijk niet goedgekeurd kan worden op grond van de Schriften..

Ik hoop van u nader te vernemen. Met hartelijke groet,

Ds. P. Koeman