(...) in de Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten worden men...

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Ik las het laatste antwoord van ds. Kleiberg. Ik heb zelf de vraag niet gesteld. Mooie vraag. Wat ik hierover nog graag aanvullend zou willen vragen: in de Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten worden mensen bekeerd, en ook in de HHK en CGK en overal. Maar die mensen kunnen toch heel verschillend zijn? Denk maar een aan de visie op volwassendoop en kinderdoop. In de GG heerst een andere theologie over de Bijbel dan in de CGK, etc. Ik denk dat de vraagsteller dit ook bedoelt. De een draagt een broek en geen hoed en heeft tv. De ander ziet dit als een wezenlijke geloofszaak. Maar je mag nooit zeggen dat mensen in een broek en met een tv dan geen echte kinderen van God kunnen zijn. Hoe moet je in dat geval dan de vraag van de vraagsteller beantwoorden? Bijvoorbeeld, de Erskines werden verketterd door hun mede predikanten, maar het waren alleen kinderen des Heeren. Hoe moet je dit dan zien? Toch konden ze zich soms niet in dezelfde dingen vinden qua leer en vorm.

Antwoord

In de vraag wordt terecht opgemerkt, dat die mensen, die bekeerd worden, heel verschillend zijn. Maar de Geest is en blijft Dezelfde. Het onderscheid dat gemaakt wordt, is niet hoe de Geest bekeert, want dan gelden de woorden van Romeinen 8:30 voor alle mensen en alle kerkverbanden, maar hoe mensen dat beleven. En dat is mooi om naar elkaar te mogen luisteren, maar is niet een `blauwdruk` dat het enkel zo moet beleefd worden en dan pas goed is.

Dat een kerk in de leer ziek kan zijn, wil nog niet zeggen, dat God met de kromme stok geen rechte slag kan slaan. Pas als een kerk vals is, zoals artikel 29 van de NGB zegt, kan een kind des Heeren het er niet (meer) in uithouden.

Dat er bij Gods kinderen nog dwalingen over zijn, heeft de geschiedenis ons geleerd en toont het Woord ons aan. Maar ze staan wel op hetzelfde Fundament en worden allen als goddelozen gerechtvaardigd.

Ik denk aan Calvijn en Maarten Luther. Ten aanzien van het Heilig Avondmaal hadden zij verschillende visies. Calvijn zei, de tekenen wijzen enkel heen naar Christus en Luther zei, de tekenen worden doorgloeid van Christus. En toch geloven we dat zij beiden nu zingen van Gods goedertierenheden. Zo ook Paulus en Petrus, zie Galaten 2. Paulus moet Petrus daarom in het openbaar bestraffen. Maar zijn zij nu niet beiden bij de Heere? Daarom zeggen onze vaderen in de Heid cat. zo helder, dat een bekeerd mens een twee mens is geworden. Dan kan er nog veel van de oude mens over zijn, dat moet sterven, o.a. dwalingen, menigmaal nog niet volkomen levend naar Gods Woord. Maar dan is er ook de nieuwe mens, het leven uit en met Christus dat meer moet worden, dat steeds meer begeert om naar Gods Woord te leven, totdat het straks in de hemel de volkomenheid zal hebben.

En daarom is het pure hoogmoed en daarom zonde om te denken, dat ik door een kerkverband zalig word, want hoe worden dan de heidenen in China, in Rusland enz. zalig, waar geen Gereformeerde Gemeenten, geen Oud Gereformeerde Gemeente, geen... kerkverband is? Ik word enkel zalig het werk van Christus, dat door de Heilige Geest in het hart gewerkt wordt.

Ds. N. P. J. Kleiberg